Amerikai Futball Szótár

Automatic first down − (automatikus első kísérlet) az egyes büntetések közül néhány esetben, értve ez alatt a pass interference−t és minden egyéni szabálytalanságot, az első kísérlet joga illeti meg a támadó csapatot még akkor is, ha így az előrehaladás kevesebb, mint amennyi kellett volna a first down−hoz

Audible − az irányító által hívott játék, amivel megváltoztja azt a formációt, amivel a csapat eredetileg felállt a támadáshoz a line of scrimmage−re

Air Raid − Egy támadó szemléletmód, ami a West Coast Offense néven ismert taktikából származik, de a shotgun formációban alkalmazzák. Ennél a támadójátéknál a futás háttérbe szorul, inkább egy gyors vagy közepes távolságú passzra számíthatunk. Főleg olyan csapatok alkalmazzák, ahol a screen pass játék nagyon jól megy

bust − gyakran mondják olyan játékosokra, akiket általában az első körben draftolnak, hatalmas felhajtás van körülöttük, de a nagy elvárásoknak nem tudnak megfelelni és eltűntek a süllyesztőben. Például Ryan Leaf, Akili Smith vagy Tim Couch

box − a védekező terület egy megkülönbözetett körzete, egyenesen szemben és 5 yard „mélyen” a támadó falemberekkel. 8 játékos esetén egy defensive back, alap esetben egy strong safety helyezkedik el itt, hogy segítsen a futás megakadályozásában

bootleg − olyan támadójátékok, melyekben „félrevezetés” van. Az irányító (quarterback) azt színleli, hogy átnyújtja a labdát egy csapattársának, aki az ellentétes irányba fut. Ezzel neki helye és ideje marad passzolni vagy futni (az adott helyzettől függően). Naked bootleg: egy kockázatos variáció, ekkor az irányító „egyedül marad”, nincs előtte blokkoló játékos. Nem hasonlítható össze az alábbi esetekkel: scramble, sneak, draw

bomb − a hosszú passz elnevezése

blocking sled − edzéseken használt „műfal” a tolás gyaskorlásához

blocking − a játékos testével akadályozza egy másik játékos útját

blitz − egy védekező feladat, amiben egy vagy több védekező játékos (általában lineback vagy defensive back) vesz részt, akik normál esetben a line of scrimmage mögött maradnak, ahelyett, hogy az ellenfél „területére” mennének. Azonban a 3−4 védekezésnél egy linebacker mindig a passzoló játékosra ront 3 védekező falemberrel együtt. Ez még nem blitz. Ha még egy plusz linebacker ezzel próbálkozik, azaz egyszerre öten, azt hívjuk bliztnek

backup − (csere, tartalék) azon játékos, aki nem kezdett a meccsen, de később becserélhető

Cut blocking (zone blocking) − Zone blocking egy egyszerű és hatásos séma, mely az irányítónak időt és védelmet ad, mi−közben egyszerre helyet is képez a futójátékoknak. Ennél a védekezési fajtánál (melyet a támadó falemberek használhatnak) a legfontosabbak a falban a gyorsléptű és atletikus játékosok. A sikeres kivitelezésben az összhang és a technika többet ér, mint az erő, mert a védekező falembereket így egyes helyeken kettős támadás érhe−ti. Az együttes mozgás sokkal fontosabb, mint „lyukakat” nyitni a védelemben. Ez a módszer egy kissé vitatott, mert nagy a sérülésveszély a védőjátékosnál. A Denver Broncos játékosai előszeretettel alkalmazzák (ez híressé, hírhedtté is vált)

cut − 1. a futójátékos hirtelen irányváltoztatása, nevezik cutbacknek is 2. lásd: cut blocking cut blocking (zone blocking) blokkolási technika, amiben a támadó falember és néha más blokkoló játékos, szabályosan blokkol a derék alatt (a védőjátékossal szemben) és megpróbálja a védőt a földre vinni, ezzel alkalmatlanná tenni arra, hogy elkapja a futójátékost (running back). Így nagyobb esélye van az RB−nek megtalálni a rést a falon. Ez a módszer egy kissé vitatott, nagy a sérülésveszély a védőjátékosnál. A Denver Broncos játékosai előszeretettel alkalmazzák (ez híressé, hírhedté is vált)

crackback block − szabálytalan blokkolás az ellenfél dereka alatt olyan esetben, amikor ez már az 5 yardos határon kívül történt. Ezt a kifejezést használjuk egy legális blokkra is (szemből vagy oldalról, mikor a támadójátékos sisakjával szerel), melyet a szélső elkapó mutathat be 5 yardon belül

counter − futójáték. A futó a támadófal mozgásával azonos irányban indul el, így csak az ellenkező irányból kaphatja meg a labdát. A Weak side lineman (ez jobbkezes irányítónál a bal szélső falembert jelenti) néha vissza tudja nyomni és megállítani (ez a counter trap − csapda), de nem feltétlenül

contain − védekező feladat. Szélső elfutásoknál (pl. sweep), egy védőjátékost (rendszerint a cornerback vagy az OLB − outside linebacker) kijelölnek, hogy figyeljen a széleken való elfutásokra, és esetlegesen állítsa meg a futót. Ha ezt helyesen teszi, akkor a futó játékosnak erre reagálnia kell még a snap előtt, összezavarva a linebackereknek pedig nagyobb lehetősége van őt megállítani

coffin corner − a pálya sarkainak elnevezése. A punter, ha lehetősége van rá, gyakran próbálja ezeket „megtalálni” a labdával, és így kirúgni pályáról (out of bounds). Ezzel az ellenfél nem tud visszafutni a labdával, ráadásul veszélyesen közel kerül a saját end zone−jához

clipping − illegális blokkolás, mikor a sértett játékost hátulról a dereka alatt ütik meg. Ez 15 yardos büntetést von maga után. Eredetileg clipping volt minden hátulról történő blokk, de most már csak a derék alatti minősül annak. A többi esetben (pl. holding) 10 yard a büntetés

chuck and duck − támadóstílus, amihez csak minimális passzvédelem szükséges: a Quarterback „chuck” (eldobja) a labdát, majd „duck” (földre veti magát), hogy elkerülje az ütközést a védekező falemberrel, innen ered az elnevezé

check−off − lásd: audible

chain − az a 10 yard hosszú lánc, amit a „nyalókával” együtt használnak (a chain crew−ok), hogy a kétes eseteknél kimérjék a bírók ezt a távolságot, azaz megvan e a first down

center−eligible − egy trükkös játék (a MASH című híres filmben is látható, az egész támadófal a center egyik oldalán van, hogy ennek következtében ő maradjon az egyetlen lehetséges elkapó)

Dual threat quarterback − (kétélű irányító) azokat az irányítókat nevezik így, akik passzolásban és futásban nagyon képzettek. Az ilyen QB−k ellen nagyon nehéz védekezni, hiszen a két dologra (pass & rush) nehéz egyszerre ugyanolyan jól figyelni

Drop kick − dropból meglőtt labda, régebben többet alkalmazták, most már csak elvétve láthatunk ilyet. A labdát a földre lepattintva, majd kapásból meglőve lehet így pontot elérni (a kanadai fociban ez gyakoribb)

drive − 1) összefüggő, egymás után következő támadójátékok, ez a kifejezés magában foglal minden előrehaladott yardot, first down−t, és minden ami egy adott támadáshoz tartozik és a labda elvesztéséig tart, 2) blokkolási technika − drive block − amiben a támadójátékos megpróbálja kedvező helyzetbe hozni segítséggel vagy anélkül a csapata futójátékosát, a védőjét pozíciójából elmozdítva helyet csinálva a futáshoz

Draw play − egy play, melyben a QB úgy tesz, mintha passzolna, de átadja a labdát a futónak, vagy ő maga próbál meg futással yardokat előrehaladni

Down lineman − az a (védekező) falember, aki a line of scrimmage−en áll, formációtól függ, hogy egy (3 ékes felállás) vagy két (4 ékes felállás) down lineman van a pályán

Down − egy a játékok sorozata közül, melyek alatt legalább 10 yardot kell előrehaladnia a támadó alakulatnak különben elveszíti a labdát. A First down az első play neve, a negyedik az utolsó az amerikai, a harmadik a kanadai futballban. A first down a másik csapat pontszerzése vagy labdaelvesztése, labdáról való lemondása (punt) után történik

Double wing − egy formáció 2 tight enddel (TE) és és két szélső futóval

Double reverse − olyan akció, mikor a labdát kétszer adják át a line of scrimmage mögött. Ez általában két vagy három passzt jelent, minden átadás az előzővel ellentétes irányban történik. Azonban ezt a playt csak nagyon ritkán szokták használni, sok ember össze is téveszti a double reverse−t a reverse−el, ami két átadást tartalmaz a három helyett (többek között az ismert kommentátor, Joe Buck is)

Direct snap − az a játék, mikor a snap direkt módon, azonnal a feltételezett előrehordó (RB, FB, stb) kezébe kerül. Szemben az indirect snappel, mikor először az irányítónak megy hátra a snap, majd ő továbbítja az előrehordó játékosnak. Régebben olyan formációkhoz is használtak direct snapet, mint a single wing

Dime back − a második extra CB, vagy összességében hatodik DB játékos

Defensive team − az a csapategység, amelyik akkor lép a pályára, mikor az adott együttes nem birtokolja a labdát (a speciális egység nem tartozik ide)

Dead ball − mikor a labda már nincs játékban, tehát nem lehet vele tovább haladni

Extra point − 1 pontot érő field goal (mezőnygól) kísérlet a 2 yardos vonalról, a Touchdown után

End zone − az a körzet, mely az end (a pálya vége) vonal és a gólvonal között helyezkedik el, és oldalvonalakkal (sidelines) van körülhatárolva

End around − egy játék elnevezése, gyakran összetévesztik a reverse−el. Itt a quarterback a szélső elkapónak adja a labdát, aki mögötte elfutva próbálja megkerülni a falat

Encroachment − szabálytalanság, magyar nevén bemozdulás. Ha a snap előtt vki átlépi a line of scrimmage−t, vagy lesre mozdul és vissza se tud lépni, mielőtt a labda játékba nem kerül

Eligible receivers − (alkalmas elkapók) azok a játékosok, akiknek szabályosan előre lehet passzolni. A passzoló csapatnál ők lehetnek: ends, backs, és (az NFL kivételével) egy játékos, akinek a center hátraadja a labdát (mondjuk T−formációban az irányítónak). Az ellenfélnél minden játékos elkaphatja a labdát, és abban az esetben, ha a másik csapatból valaki hozzáér a snap után, akkor mindenki elkaphatja vagy felveheti

Fumble − A labda véletlen elvesztése, ha már birtokolta az adott játékos a labdát, és ekkor esik/ütik ki a kezéből. Az ellenfél − labdaszerzése esetén − megpróbálhat még visszafutni

Fourth down − A végső a négy kísérlet közül. Ha ebből nem sikerül first downt elérni, vagy újra nem játszatják a playt, a csapat elveszti a labdabirtoklás jogát. Ha egy csapat úgy gondolja,hogy nem tudja elérni a first down−t, akkor általában egy punt következik, megfelelő távolságban pedig field goal kísérlet

Four−point stance − A falember oly módú elhelyezkedése a földön, mikor mindkét keze és mindkét lába érinti a talajt, azaz 4 ponton érintkezik vele

Forward pass − (előre passz) Átadás, amely egy játékost, tárgyat (bírót, mivel ő is a pálya tartozéka) vagy a földet megérinti közelebb az ellenfél end line−jához, mint ahonnan a labdát elindították

Formation − Támadójátékosok közötti megegyzés, felállás. Egy formáció általában úgy van jellemezve, hogy a futók (pl.: I formation, arra utal,hogy a HB 7 yard, az FB pedig 5 yard „mélyen” helyezkedik el, mindketten közvetlenül az irányító mögött) vagy a wide receiverek (pl.: Trips left, amelyben 3 wide receiver sorakozik fel balra a falemberektől) hogyan állnak fel a pályán. Gyakran a formation mindkét posztra céloz, pl. a Strong I Slot Right, melyben: HB 7 yarddal az irányító mögött, az FB 5 yarddal a guard vagy a tackle mögött az erős oldalon, a két elkapó a fal jobboldalán sorakozik fel. Ugyanakkor vannak szabályok, amelyek keretek közé szorítják a formációkat. Mind az öt falembernek a line of scrimmage−en kell állnia (egy kicsit hátrébb léphet az a tackle, aki a passzvédelem miatt van a pályán − vagy legalábbis ezt tetteti). Emellett muszáj lennie egy elkapónak (általában egy tight end vagy wide receiver) aki a fal szabadon választható oldalán kap helyet (nem számít, hogy mennyire vannak közel a tackle−hez, ameddig a vonalon állnak), de vele a vonalon állók száma nem lehet kevesebb, mint 7

Flexbone − Ehhez a formációhoz kell 3 futó; a fullback (erőfutó) az irányító mögé helyezkedik, két wingback pedig a line of scrimmagere áll fel, a támadó vonalnak a két végén

Flea flicker − Egy trükkös játék, amelyben a futó oldalt visszaadja a labdát az irányítónak, aki a szélső elkapóknak vagy a tight endeknek továbbítja a játékszert

Flat − Ez egy körzet a pályán, a line of scrimmage és a védővonalban 10 yarddal benyúló terület között, 15 yarddal az oldalvonalak mellett. Az RB−k gyakran futnak ezen az útvonalon, mikor safety receiverként (bizonsági elkapó) vannak a pályán

Flanker − Egy a támadó csapatban lévő játékos elnevezése. Wide receiver, aki 1 vagy több yarddal a line of scrimmage mögött áll fel egy másik elkapón kívül. Nem túl gyakran használt kifejezés az amerikai fociban, mivel már helyettesítve lett a wide receiver vagy wideout szóval

First down − Az első a négy kísérlet közül. A támadó félnek 10 yardot kell haladnia a labdával, hogy elérjenek egy újabb first downt, a büntetések vagy mezőnypozíciók (pl. 2&Goal) megváltoztathatják ezt

Field of play − Az a része a pályának, amely a gólvonal és az oldalvonalak között van, és némely értelemben az a terület, ami függőlegesen fölötte helyezkedik el

Field judge − Az a bíró, aki az órára figyel (támadóidő, stb.)

Field goal − 3 pontos kísérlet, a támadásban levő csapat speciális egysége szerezheti. Ha három kísérletből nem sikerül 10 yardot előrehaladniuk, de elég közel kerültek a kapuhoz, negyedikre mezőnygóllal próbálkozhatnak. A rekord 63 yard

Fantasy football − Játék, amelyben a résztvevők (tulajdonosok) mindegyike saját maga draftol egy szoftver segítségével. Így egy NFL játékosokból álló csapat áll össze, a pontozás azok pályán nyújtott statisztikáin alapul

Fair catch − az ellenfél puntjának nem visszahordható elkapása. A játékosnak ekkor jeleznie kell úgy, hogy integet az egyik kezével a feje felett amíg a labda a levegőben van. A jel után, ha sikerül birtokolnia, a labda egyből „halottá” válik. Ha ezután hozzáér az ellenfél az elkapóhoz, 15 yardos büntetés jár

Gridiron − a pálya mintázata, jelzései

Goal line − (gólvonal) az end zone előtti vonal

Goal − kapu, mely két felfelé ívelő, egyenként 18 láb 6 inch magas rúdból áll, feltartva egy vízszintes keresztlécet, amelynek a legmagasabb pontja 10 láb a földtől. A gól az a felület, amely e keresztléc fölött és a két oldalsó rúd között van, „fölé”−t nem lehet rúgni. A kapu az Amerikai fociban az end line közepén, a kanadaiban a gólvonalaknál van

Hurry−up offense − Egy támadó stratégia, aminek az a lényege, hogy annyi yardot tegyenek meg amennyit csak lehetséges, miközben az óra minél kevesebbet jár. Gyakran magába foglalja az olyan playeket, melyekben nincs huddle

Huddle − A pályán történő összehívása a játékosoknak, hogy megbeszéljék a következő playt. Lásd még: no−huddle offense

Holding − Két fajta holdingot különböztet meg a szabálykönyv. 1) Offensive holding: a play során a támadó egység valamely tagja szabálytalan blokkolással segíti (mezhúzás, lefogás) a labdás embert. 10 yard−os büntetés. 2) Defensive holding: a play során a védő egység valamely tagja szabálytalan blokkolást hajt végre, nem feltétlenül a labdás emberen. A büntetés automatikusan First Down a támadó egységnek és plusz 10 yard−t mehetnek előre

Holder − Az a játékos, aki a rúgásnál (FG kísérletnél) a labdát tartja. Leggyakrabban a csere QB−k vagy a punterek látják el ezt a feladatot

Hero − Egy kifejezés, amit a Penn State Egyetem csapata által használt a strong safetyre utalva

Hash marks − Azok a vonalak, melyek között a labdával megkezdik az egyes játékokat. Párhuzamosak és szaggatott vonalként vannak jelölve. Ha egy play véget ér, mikor a labda a hash markok között van, a játékszer helyéről folytatódik a játék. Ha viszont a hash markon kívül van, akkor a legközelebbihez viszonyítják. (Két hash mark van − jobb és bal)

Hand−off − Ismert még, mint backward passz. Egy játékos átadja a játékban lévő labdát egy csapattársának. A hand−off mehet hátrafelé vagy oldalról, ellentétben a forward passzal. Touch fociban (az amerikai futball könnyített változatában) néha switchnek hívják

Halfback option play − Olyan trükk, amiben a halfbacknek megvan az a lehetősége, hogy fusson vagy passzoljon

Hail Mary − Hosszú passzos játék elnevezése, mikor a falembereken és az irányítón kívűl csak elkapók vannak a pályán. A támadó csapat egyik utolsó esélye, ha kifut az időből és pontokat akar szerezni. (általában a vesztésre álló csapat használja a második félidőben). A katolikus imára is utal: Roger Staubach használta először egy 1975−ös playoff meccsen

H−back − Egy játékos, akit a csapatlistán (depth chart) fullback−ként tüntetnek fel, FB és tight end hibridként játszik, azaz mindkét poszton feltűnik

IWFL − (Independent Woman Football League) Független Női Futball Liga

Interception − ha az előreadott passzt a védelem egyik játékosa kapja el szabályosan

Intentional grounding − szabálytalan passz a line of scrimmage mögé. Olyan területre, ahol nincs játkos aki elkaphatná a labdát, és az elsődleges ok egy sack elkerülése. Ez a szabálytalanság 10 yardos büntetést von maga után. Ha 10 yarddal a line of scrimmage mögött következik be, akkor a 10 yardot a szabálytalanság pontjától számolják. Ha az end zoneban történik a fault, akkor a büntetés egy safety. Az intentional grounding nem számít szabálytalanságnak spike esetében vagy ha az irányító kívül van a tackle box−ból (képzeletbeli terület az egyes tacklek között) a passz idejében biztosítva ezáltal, hogy a labda eljusson legalább a line of scrimmage−ig

Indirect snap − play, melyben a labdát az irányító kapja ahelyett, hogy közvetlenül a labdával futó játékos kezébe adná a center, mint a direct snap−nél. A nevét onnan kapta, hogy a Quarterback ebben az esetben egy közvetítőként szerepel a labda és a labdát vivő játékos között. A legtöbb modern formációban ezt a megoldás használják. Az indirect snap a II. Világháború után terjedt el

Incomplete pass − előre irányuló passz, amely nem végződik érvényes elkapással

Inbounds lines − lásd: hash marks

I formation − Olyan felállás, amelyben a fullback (FB) és a tailback közvetlenül szemben állnak egymással. Ha egy harmadik back is szerepel a felállásban, akkor azt Full house I−nak vagy Maryland I−nak hívják. Ha a harmadik back a fullback oldalán áll fel, akkor az a Power I

Jumbo − Támadó felállás, két TE, egy FB és HB kell hozzá (a többi poszt adott) Hasonló a heavy jumbo−hoz, amiben a két futó közül az egyik helyettesíthető egy újabb tight end−el. Gyakran egy vagy több tight end helyén a linebacker (A New England Patriots használja többek között Mike Vrabel−t erre a célra − 6 elkapott TD−je van eddigi pályafutása alatt) vagy támadó falember játszik Az NFL−ben az ilyen játékost eligible receiverként kell „bejelenteni”, mert a lineman nem tartozhat ebbe a kategóriába

Kneel down − biztonsági játék, amelyben a quarterback letérdel miután megkapja a labdát, ezzel befejezve a playt. Időhúzásra, a meccsek végén alkalmazzák

Kickoff − kezdőrúgás a két félidő elején, TD vagy FG után

Kick returner − olyan játékos a special team−ben, akit arra készítettek fel, hogy a field kick−eket elkapja és visszahordja a labdát

Kick − lábbal való tudatos rúgás illetve egy olyan cselekvés, mint a punt, a place kick vagy a drop kick

Loose ball − minden olyan labda, mely játékban van, de nem birtokolja egyetlen játékos sem. Tehát a hátrafelé vagy előre szálló, levegőben levő labdákra is ez a kifejezés

Long snapper − az a center, akinek az a különleges feladata, hogy hosszú és pontos hátraadásokat (ez a long snap) csináljon a puntoknál és a mezőnygól kísérleteknél. A legtöbb csapat egy külön játékost foglalkoztat erre a célra, bár egy center is képes lehet rá

Live ball − Minden olyan labda, ami játékban van, függetlenül attól, hogy birtokolja e valaki vagy sem. Ha nincs játékban, akkor nevezzük dead ball−nak

Line to gain − a gólvonalakkal párhuzamos vonal, csak a tv−közvetítéseken látható. Ez jelzi azt a távolságot, melyet a támadó csapatnak még meg kell tennie, hogy újra first down legyen. Lásd még: first down

Line of scrimmage/scrimmage line − egy vagy két képzeletbeli vonal a gólvonallal párhuzamosan. Innen indul a játék a támadásnál. Attól függően, hogy melyik csapategységről beszélünk, megkülönböztethetjük a támadó és a védekező line of scrimmage−t. Gyakran az elnevezése egyszerűen „line” (vonal)

Letterwinner − az a játékos aki elnyerte azt az oklevelet, melyet a tudásának és egyéb tevékenységeinek elismeréseként, különösen az egyetemi sportolásért kap. Magyarul: Jó tanuló, jó sportoló

Lateral − hátrafelé dobott passz, amerikai fociban backward, kanadaiban onside pass a neve

Muffed punt − a punt után muff catch történik

Muff catch − labdavesztés, mikor a visszahordó játékos (kicknél és puntnál) megpróbálja a labdát elkapni, de rosszul kezeli le és elejti. Ekkor még összeszedheti, de már az ellenfélnek is lehetősége van megszerezni

Mo − 3−4 formációnál a mike melletti másik linebacker

Mike − a középső linebacker elnevezése (MLB)

Max protect − a passzjáték egy módozata (általában shotgun forma−el alkalmazzák), ami a tight endeket és a backekeket a line of scrimmage vonal mögött tartja, így a passzjáték helyett a passzoló védése a feladatuk. Ezt nyílvánvaló blitz helyzetekben használják, hogy „maximum védelmet” kapjanak. Bár erre a célre nagyon&−ash; így a qb−nak csak két szabad lehetősége marad (azaz elég két−három játékos a védelemnek a secondaryba). Sok múlhat a játékosok elképzelésén és képzettségén: mikor az elkapó (mondjuk Randy Moss) vagy az irányító−elkapó páros (a híres Joe Montana − Jerry Rice duó, vagy Payton Manning − Marvin Harrison) olyan kaliberű, hogy szoros őrizettel is képesek az elkapást megcsinálni, nyugodtan alkalmazható. A Washington Redskins főedzője, Joe Gibbs két TE−t is alkalmazott, hogy megvédje az irányítóját a megállíthathatlan Lawrence Taylortól−to−man coverage − ebben a védekezési formában az összes játékos passz ellen védekezik, legfőképpen a linebacker−ek és a defensive back−ek figyelnek az előre kijelölt támadókra. Ez a valódi emberfogás (egy az egy ellen)

man−in−motion − az a támadójátékos, aki a snap előtt mozog hátrafelé vagy a line of scrimmage−el párhuzamosan. Az amerikai fociban egyszerre csak egy támadó lehet mozgásban, nem állhat a line of scrimmage−n és nem is mozdulhat ezen vonal felé. A kanadai változatban több játékos is mozoghat

man coverage − lásd: man−to−man coverage

Nose tackle − Egy 3 emberből álló védekező poszt, amely a centerrel pontosan szemben áll fel

No−huddle offense − Olyan taktika, amelynél a támadó csapat nem áll össze a következő játék megbeszélésére (huddle), hanem gyorsan felállnak a line of scrimmage−re

Nickel back − Egy extra vagy 5. defensive back. Az 5 centes érme után kapta a nevét. Az 1970−es években terjedt el a Miami Dolphins által, mára általános használatú

Neutral zone − A line of scrimmage−ek közötti, vagy a free kick restraining line−ok közötti terület

National Football League (NFL) − Amerika legnagyobb profi amerikaifutball bajnoksága

National Collegiate Athletic Association (NCAA) − Az egyetemi sportokat (pl. amerikaifutball, baseball, lacrosse, stb) magába foglaló szervezet

Option − Leggyakrabban az a játék, amelynél az irányító eldöntheti, hogy passzol, megtartja vagy hátraadja a labdát egy back−nek. Leggyakrabban play action−nek, triple option−nek, veer option−nek vagy counter option−nek hívják ezen formációkat. A csapatok running option játékai ezen belül specializálódtak

Onside kick − Olyan rúgás (kickoff), melynél a rúgó csapat megpróbálja visszaszerezni a labdát. A meccs végén, szoros állásnál alkalmazzák, vagy esetleges meglepetéseknél

One back formation − Támadó formáció, melynél egy RB van a pályán a QB−vel. Az összes többi lehetséges elkapó a line of scrimmage mentén áll fel

Offside − Azon szabály megsértése, mely szerint mindkét csapatnak a saját respective line−on belül kell lennie a snap pillanatáig. Offside−ot a védekező csapat ellen fújnak be, a támadók hibája a false start

Offensive team − Az a csapat, akinél a labda van

Punt − Általában akkor kerül rá sor, ha az edző úgy ítéli meg három kísérlet után, hogy nincs esély a First Down−ra vagy a Field Goal−ra, és inkább az önkéntes támadási jog átadást választják. A játék során a támadócsapat rúgója (punter) a lehető legmesszebb próbálja rúgni a labdát

Pulling − Az offensive lineman, aki az előtte álló játékos blokkolása helyett visszalép, és a vonal mentén elmozog („pulls”) hogy másik játékost blokkoljon. Főleg a trap és sweep játékoknál használatos

Pro set − Támadó felállás, melynél 2 back áll fel 2−3 yard−al az irányító mögött, annak valamelyik oldalán

Prevent − (megelőző védekezés) Védekező forma, melynél a védők területeket védenek le, megelőzve egy esetleges hosszú passzot, amivel jóval több yard−ot szerezhet a támadó csapat, mint egy rövid passzal. Gyakran használják a Hail Mary játékok ellen vagy a meccs végén, ha a védekező csapat vezet. A legtöbb rajongó nem szereti. John Madden a legendás játékos, edző és kommentátor elhíresült mondata: „Az egyetlen dolog, amit a megelőző védekezés megelőz, a győzelem!”

Position − A hely, ahol a játékos játszik, illetve a feladatkör, amit betölt

Pocket − (Zseb) A line of scrimmage mögött a támadó csapat oldalán lévő terület, ahova megakadályozzák a védők bejutását, elősegítve ezzel, hogy az irányítónak legyen ideje a jó passzhoz

Playing field − Lásd: Field of play

Play clock − Az óra, mely a play−ek közötti játék gyorsítására szolgál. A támadó csapatnak meg kell indítania a támadást (snap) mielőtt az óra lejár, különben 5 yard−os ún. Delay of game büntetést kapnak. A jelenlegi szabályok szerint az NFL 40 másodpercet ad egy játék elindítására, kivéve időkérés után, akkor ugyanis 60 másodperce van erre a csapatnak

Play action − Olyan taktika, melynél az irányító úgy tesz, mintha eldobná vagy átadná a labdát egy csapattársának, megzavarva ezzel a védelmet. Ennek köszönhetően a védelem nem a tényleges játék ellen védekezik

Play − Egy akció, mely a snap−től kezdve a bíró egy szerelést követő sípjáig tart, vagy míg ki nem futnak a labdával a pályáról. A támadó csapat tervezte taktika a 1st down, vagy TD elérésére

Place kick − Az ilyen rúgás esetében a földről vagy az engedélyezett tartóról rúgják el a labdát

PAT − (Point After Touchdown) Lásd: extra point

Passing play − Olyan támadójáték, amelynél előrepasszt kísérelnek meg

Pass protection − A támadófal játékosainak blokkolása annak érdekében (megvédve ezzel a védőktől), hogy az irányítónak helye és ideje legyen eldobni a labdát

Pass interference − Büntetés, melynél a büntetett játékos akadályozta az elkapó játékost a labda elkapásában

Pancake − Egy kemény szerelés, melynek következtében a szerelt (blokkolt) játékos egész testével elterül a földön

Package − Adott játékosok csoportja egy hívott játéknál. Például: a Nickel package felcserél egy cornerback−et egy linebacker−re vagy egy defensive lineman−re (az utóbbinak a neve 3−3−5 Nickel), a Jumbo package pedig egy wide receiver−t cserél fel egy tight end−re

Quick kick − A váratlan punt elnevezése

Quarter defense − Olyan védekezési forma, melynél 7 defensive back, 3 down linemen és 1 linebacker van a pályán

QB sneak − Az egyik leggyakrabban hívott támadó play mikor kevés yardot kell elérni, és/vagy az ellenfél célterületénél folyik a játék. Ilyenkor a snap után az irányító rögtön elfut a center mellett

Rush − A szerelésre vagy siettetésre irányuló próbálkozás a passz (pass rush) vagy rúgás előtt, illetve a futójáték elnevezése

Running play − Olyan támadási forma, melynél a támadó csapat úgy próbál meg területet szerezni, hogy nem kíván passzolni

Run and shoot − Támadó szemléletmód. Ezzel a védekező játékosokat akarják megzavarni még a snap előtt az elkapók elhelyezkedésével, mozgásával. Ez főleg a védőktől függ (ha ők jól leolvassák a játékot), előre eltervezve ritkán fordul elő

Road game − Az ellenfél stadionjában játszott mérkőzés. A semleges helyszínen vívott mérkőzések nem számítanak Road game−nek (pl. a Bowl meccsek)

Reverse − Olyan támadójáték, ahol az RB elkezd futni a pálya egyik széle felé a labdával, majd átadja vagy átdobja a labdát egy csapattársának (majdnem mindig WR−nek), aki ellenkező irányba fut tovább. Hasonlít az End Around−ra, ahol a labdát rögtön a WR kapja − legtöbbször a mozgó ember − tehát az irány igazából nem fordul meg

Restraining line − A line of scrimmage képzeletbeli vonalának az adott csapat felőli része. Free kick esetén a vonal, ahonnan a labdát elrúgják, fogadó csapat esetén a 10 yard−al előrébb levő vonal

Regular season − (alapszakasz) Az egyetemi fociban a szezon azon része, amelynek az időbeosztását az iskolák döntik el. Nem tartoznak bele a Bowl meccsek és a konferencia−döntők. Az NFL−ben ez az 1−17. hét közötti időszak, a playoff meccsek nélkül.

Referee (R) − A fő játékvezető, aki irányítja a többi játékvezetőt. A 7 bíró (official) egyike

Red zone − A védekező csapat gólvonala (goal line) és a 20 yard−os vonala közötti terület

Red dog − Egy speciális blitz elnevezése

Reception − Az az eset, amikor valaki elkapja a labdát

Receiver − A (szélső) elkapó, négy fajtája van: • Split end (X): A line of scrimmage−n álló elkapó, szükséges ahhoz, hogy meglegyen a hét hét vonalon álló játékos. Ahol alkalmazható, ott az elkapó a TE−vel ellentétes oldalon áll. A split end áll a legmesszebre a centertől • Flanker (Z): Az az elkapó, aki a scrimmage line mögött áll. Gyakran a csapat legfőbb receivere. A „flanker”−t kezdeti ütközésekhez is használják (hogy elkerülje a támadócsapat a „zavarást” − jamming),.ami az 5 yardon belüli szabályos blokklást jelenti. Általában a TE−vel azonos oldalon helyezkedik • Slot receiver (SL): A nem hivatalos összegző neve az előző két pozíción kívüli elkapóknak. Ezek a játékosok a flanker/split end és a linemen között állnak. Felállástól függő, hogy melyik típusú elkapó mellett áll Feladatuk tulajdonképpen megegyezik a flankerével • Slot back: Az a receiver, aki hátrébb, a scrimmage line mögött helyezkedik el (backfield). Ők általában nagyobb termetű játékosok, középre tartó, gyors passzok elkapására specializálódott. Jellemzően a flexbone vagy más Triple Option támadó stratégiában alkalmazzák

Sweep − Futójáték, melynél a blokkoló játékosok az oldalvonal felé terelik a futó játékost. A blokkoló játékosok számától, és a játék tervezetétől függően hívhatjuk power sweep−nek vagy „student−body (jobb/bal)”−nak, toss sweep−nek, buck sweep−nek

Stunt − A védekező falemberek által használt taktika, amiben a play utáni helycserével próbálják megzavarni az ellenfél blokkolóit és ezzel mögéjük kerülni. A helyet cserélő falemberek közül az egyik erős nyomást gyakorol, míg a másik elmozog mögötte. Ideális eszköz arra, hogy ő így rést találjon a támadó falban

Strong side − (erős oldal) általában az alakzat azon oldala, ahol több játékos helyezkedik el, de ez egyes felállásoknál ez változhat. Amikor egy csapat egy TE−vel áll fel, akkor az az erősebb oldal, ahol a TE áll. Ha a felállásban nem szerepel TE vagy több mint egy TE van, akkor az az erősebb oldal, amelyiken több támadó játékos van, vagy ahol több játékos van a line of scrimmage−en

Strong I − Olyan támadó felállás, melynél a tailback mélyen az irányító mögé áll fel, és egy FB pedig az alakzat erősebbik felén foglal pozíciót

Stiff−arm/straight−arm − A labdás játékos kinyújtott kézzel elhárítja a szerelni igyekvő játékos próbálkozását

Sticks − Az elérendő yard−vonalat jelző rúd, melyet a chain crew (a „nyalókásember”) használ

Starter − (kezdő) azt a játékost hívjuk így, akire az ő posztján elsőként számítanak akár egy meccsen, akár egy egész szezonban. A pozíciótól és a játék helyzettől függően adott játékos felcserélhető egy másik játékosra, vagy megosztható a poszt egy (vagy több) másik játékossal. Például egy irányító kezd, de lecserélik a 2. számú irányítóra, mert a meccs egyoldalúvá vált. Egy RB kezd, de bizonyos akcióknál egy másik RB−vel együtt van a pályán, vagy az első számú RB pihentetése érdekében egy másik RB lép pályára

Squib kick − Egy különleges kezdőrúgás elnevezése, ahol a labdát szándékosan alacsonyan rúgják meg, legtöbbször egyszer−kétszer lepattan a földre, mielőtt elkapnák. Annak reményében rúgják így a labdát, hogy elkerüljék a hosszú visszafutásokat, mivel egy upman kapja el, és nem a kijelölt returner

Splits − Az egymáshoz közeli, támadó falemberek lábai közötti távolság

Split end − Támadójátékos poszt. Olyan elkapó, aki néhány yard távolságban ál fel az offensive linemen−ektől a scrimmage line−on. Az amerikai fociban már nem használják, helyette a wide receiver és a wideout kifejezések szerepelnek, függetlenül attól, hogy az elkapó a vonalon áll−e vagy sem

Spike − Az a mozdulat, melynél az irányító a snap után rögtön a földhöz vágja a labdát. Technikailag incomplete pass (sikertelen passz), de megállítja az órát. Nem számít intentional grounding−nak, ha az irányító a center mögött, rögtön a snap után vágja le a labdát

Special team − Az a csapategység, ami a Kickoff, Punt, Free kick és Field Goal próbálkozásnál szerepel

Sneak − Olyan támadó játék, melynél az irányító a snap elkapása után rögtön előre fut/vetődik. Olyan helyzeteknél alkalmazzák, amikor kis távolságot kell megtenni

Snap − Amikor a center elpasszolja (hátraadja) a labdát a line of scrimmage−től

Slot − A split end és az offensive line közötti terület. Az elkapó erre a területre áll fel a snap előtt. Az ilyen játékost hívják slotback−nek vagy slot receiver−nek

Slobber−knocker − Különösen hátborzongató szerelés vagy ütés (Big Hit)

Single wing − Különböző formációk leírása, mely mára kiment a divatból, de 1906 és a II. Világháború között igen népszerű volt, használták az unbalanced line (kiegyensúlyozatlan felállás), direct snap, and „one wingback” szakkifejezésekre is

Sideline − (oldalvonal) a pálya szélén lévő vonal, illetve az oldalvonal melletti pályaterület

Side zone − A hash−mark és az oldalvonal közötti terület

Shotgun formation − Olyan támadó felállás, melynél az irányító 5−8 yarddal a center mögé áll fel. A college football leggyakoribb támadójátéka, az irányítót így könnyebb megvédeni

Shooting − Az az akció, amikor a defensive back és a linebacker blitzel

Shift − Azon eset, mikor 2 vagy több játékos egyszerre mozog a snap előtt. Minden ilyen játékosnak teljesen meg kell állnia a támadás megindításáig

Shield punt − Az a játék, melynél 7 ember áll fel a scrimmage line−ra, akik a snap után rögtön fedezik a területet, míg 3 támadó játékos védi a punter−t

Secondary − A védekezés hátsó vonalában elhelyezkedő, általában cornerback vagy safety pozíciójának együttes elnevezése. Legnagyobb hatékonyságát a passz elleni területvédekezésnél (pass/cover) éri el

Scrimmage − Az a képzeletbeli hely, ahonnan az akció elkezdődött. A statisztikában ettől számolják a megtett yardokat (bármilyen módon is történt). Tehát ha egy játékosnak 200 futott és 300 „elkapott” yardja van, az összesen 500 scrimmage yardot jelent

Screen pass − Rövid előrepassz egy szabad elkapónak, akit egy blokkoló ember véd. Elkapónak sokszor az RB−t használják, bár a WR és a TE alkalmazása sem ritka. A running back screen és a wide receiver screen azonban sokban különbözik. Az első esetben a támadó falemberek szándékosan nem figyelnek a pass rushra (tehát nem védik az irányítót), ezzel elmozgatják a védőket a helyükről (kikényszerítik a blitz−t). A WR screen ezzel szemben sokkal gyorsabban lejátszódik

Scramble − Passzjátéknál használatos fogalom. Az irányító kilép a zsebből, hogy elkerülje a sacket, és egyúttal több időt ad az elkapóknak, hogy szabaddá tegyék magukat vagy több területet nyerjenek

Scatback − A running back elnevezése a single−wing formációknál

Sam − Az erősebb oldali linebacker (SLB)

Safety valve − Azon elkapó elnevezése, akinek feladata, hogy szabaddá tegye magát egy rövid passzhoz, ha a többi elkapó le van fogva

Safety − Védekező játékos pozíció, a free safety vagy strong safety. Másik jelentése egy 2 pontot érő játék, mely során a pontot elérő csapat egyik játékosa az ellenfél labdás játékosát: (1) földre kényszeríti a saját célterületén, (2) úgy szereli, hogy az elejti a labdát, ami kigurul a labdás játékos célterületén, (3) arra kényszeríti, hogy elhagyja a pályát a saját célterületén belül. A pont úgy is elérhető, hogy a támadó csapat szabálytalankodik a saját célterületén belül. A safety−t elszenvedő csapatnak el kell punt−olnia a labdát a saját 20 yard−os vonalától

Sack − Annak a labdás játékosnak a leszerelése, aki előrepasszt kísérelt meg. A szerelést akkor is sack−nek nevezzük, ha az előre passzolni akaró játékos kilép a pályáról, vagy elejti a labdát a scrimmage line mögött. Az 1970−es években elterjedt fogalom

Two−point conversion − 2 pontért folyó játék, melyet akkor érhet el a támadó fél, ha futással vagy passzal szabályosan birtokolják a labdát az ellenfél célterületén belül, egy sikeres touchdown után

Two−level defense − Olyan védekezési forma, melynél a szokásos 3 helyett csak 2 sorban helyezkednek el a védők, ennek köszönhetően sokkal „agresszívebb” formáció

Try − Ezzel játékkal a támadó csapat akkor próbálkozhat, ha TD−t szerzett. Goal−line közeli play, 1 vagy 2 pontért. (try−for−point, conversion, extra point(s), point(s) after (touchdown), PAT)

Trips − Olyan támadó alakzat, melynél 3 elkapó játékos áll fel egy oldalra

Trap − Alap védekezési forma, melynél egy defensive lineman egy adott szögben blokkol

Touchdown − (TD) 6 pontot érő támadás, mikor a támadó csapat szabályos módon birtokolja a labdát az ellenfél célterületén. Egyúttal engedélyezi a csapatnak egy extra pont megszerzését rúgással, vagy egy 2−pontos kísérlet végrehajtását

Touchback − A labda leérintése, leérése a saját célterületen kickoff vagy punt után, ha a rúgó elrúgta odáig. A lehetséges végrehajtási módok: (1) ha az elkapó játékos megfogja a labdát a saját célterületén, és letérdel vele (2) ha a labda érinti a földet a célterületen belül (3) ha kiviszik a célterületen kívülre bármelyik irányban úgy, hogy előtte nem érintette az ellenfelet (4) ha az elkapó játékos fair catch jelzéssel kapja el a labdát a célterületen belül. Touchback után a fogadó csapat elkezdheti a támadást a saját 20 yard−os vonaláról

Three−point stance − Egy lineman állását nevezzük így, amikor a két lába és egy keze érinti (tehát 3 pontban) a földet

Three−and−out − Az az eset, amikor a támadó csapatnak nem sikerül first down−t elérnie az első 3 kísérletéből, és ezért 4−edik indulásra puntolnak

Tailback − A támadásnál a leghátul elhelyezkedő játékos pozíciója (TB), kivéve a special−team, azaz rúgó formációknál. Gyakran nevezik running backnek (RB) is, főleg olyan playeknél, ahol csak egy ember van hátul

Tackle box − Az offensive tackle játékosok közötti hely a snap előtt

Tackle − Így nevezzük azt, amikor valaki a földre kényszeríti a labdás támadó játékost. Másik jelentése egy poszt a scrimmage line vonalán elhelyezkedő játékos esetén (linemen). Lehet támadó (offensive tackle) vagy védekező (defensive tackle)

T formation − (T alakzat) klasszikus támadó alakzat, melynél az irányító közvetlenül a center mögött van, az irányító mögé pedig 3 RB áll fel, ezzel T alakot formázva. Számos változata van a felállásnak, köztük a split−T, a wing−T és a wishbone−T

Upman − Kickoff (kezdőrúgás) esetén a return (visszahordó) alakzat minden tagját így hívjuk, kivéve azt az 1 vagy 2 játékost, akik a kick−returnerek (visszahordók). Ők állnak fel a legmesszebb a rúgó csapattól

Under center − Olyan formáció, amely esetén a QB pontosan a center mögé áll fel. Ez az alap felállás

Unbalanced line − Azoknál a támadó alakzatoknál fordul elő, amelyeknél nem egyenlő a vonalon álló emberek száma a labda két oldalán. Ennek segítségével nagyobb blokkoló erőt tudnak képviselni az egyik irányba. Leggyakrabban egy tackle vagy guard áll fel valamelyik oldalra. Pl.: T−G−C−G−T−TE

Veer − Támadó alakzat. Két back áll fel a formáció hátsó részére, valamelyik guard vagy tackle mögé (ő a split back). Ezen alakzat esetén 3 választási lehetőség is van, mivel a QB átadhatja bármelyik back−nek vagy akár meg is tarthatja

Wishbone − Olyan formáció, melynél 3 RB (running back) áll fel a QB mögött Y alakban

Wingback − Támadásoknál használatos pozíció. A TE−ken kívül, és 1 yardra a scrimmage line−tól áll fel. Sokoldalú poszt, mivel használható elkapóként, blokkolóként, vagy futóként reverse játékoknál

Win−loss − A győzelmi mutató, mely az elért eredményeket mutatja. Ez két számot jelent, pl.: 6−1, azaz 6 győzelmet és 1 vereséget ért el adott csapat

Will − A gyenge oldali linebacker (WLB)

West coast offense − Olyan támadójáték szisztéma, mely a rövid, nagyobb hatékonyságú passzokat részesíti előnyben, a biztosabb és hosszabb labdatartás érdekében. A San Francisco 49ers edzője Bill Walsh alkalmazta széles körben, és tette népszerűvé. A támadás lényege, hogy az összes alkalmazható elkapó szerepel benne

Weak side − (gyenge oldal) egy TE (tight end) esetén a támadó alakzat azon oldala, melyen nem áll TE. Egyéb támadóalakzatoknál az az oldal, amelyen kevesebb támadójátékos áll fel

Weak I − Olyan támadó alakzat, melynél a TB (tailback) mélyen a QB (quarterback) mögött, azzal egy vonalban helyezkedik el, az FB (fullback) pedig az alakzat gyengébbik felére áll fel

X−receiver − (X elkapó) a TE és WR játékosok megnevezése, melyek a line of scrimmage−n állnak fel. Pl.: "Split Right Jet 529 X Post" utasítja az X elkapót, hogy post útvonalat fusson

Yards gained − lásd: yardage

Yardage − Az elért, vagy vesztett yardok száma egy play, meccs, szezon vagy karrier alatt

Yard − A távolság mértékegysége, amely szerint fel van osztva a pálya a két gólvonal között. A pálya 100 yard hosszúságú. Egy csapatnak legalább 10 yardot kell 4 kísérletből megtennie a további támadás lehetőségéért

Y−receiver − (Y elkapó) a támadó alakzatoknál szerepel, leginkább a TE−re vonatkozik. Pl.: "Buffalo Right 534 Boot Y Corner" eszerint az Y−elkapónak a sarok (oldalvonal) irányába kell futnia

Zone defense − (Zóna−védekezés) olyan védekezési forma, melynél a passz ellen védekező játékosok együttesen lefednek egy területet, tehát nem egy az egyben, hanem egységben védekeznek. A teljes zónázás nem túl gyakori, többször keverik a zóna−védekezést az emberfogásos védekezéssel

Zone blitz − Olyan védekezési forma, melynél a zóna−védekezést kombinálják a blitz−védekezéssel. Lehetővé teszi a blitzelő játékos kiválasztását, miután felállt a támadó egység, és láthatóak a passz−védekezés követelményei és az előre ki nem számítható LB(linebacker) és DB(defensive back) blitz lehetőségek. Dick LeBeau edző fejlesztette ki

Zebra − a bírók gúnyneve, melyet a fekete−fehér csíkos öltözetük után kaptak

Z receiver − (Z elkapó) a támadójáték formációinál használatos fogalom, mely leggyakrabban a line of scrimmage−nél hátrébbról induló (flanker) támadókra vagy elkapókra vonatkozik. Pl.: „Panther Gun 85 Slant Z Go" a Z elkapót utasítja, hogy fusson Go (fly, slant) útvonalat

n−m defense − a védelem jelölése, ahol n a falemberek (lineman) számát és m a linebackerekét jelzi, mint pl.: 3−3 − 3 lineman, 3 linebacker és 5 defensive back (cornerback, free safety, strong safety) van a pályán ennél védekező felállásnál. Gyakori neve: 3−3 stack 3−4 − ebben 3 falember és 4 linebacker van. Hivatalosan a ’70−es évekbeli Oklahoma vagy ”50” védekezésből, ahol még 5 lineman és 2 linebacker volt a felállás. A 3−4 elrendeződése hasonlított a legjobban a korábban használt védelmi formációkhoz 4−3 − 4 falember, 3 linebacker, rengeteg változata alakult ki az évek során, Joe Kuharich volt az első vezetőedző aki használta, közkedveltté pedig Tom Landry tette. 4−4−4 − Hírhedtté vált védelem, kitalálója John Madden, az Oakland Raiders egykori főedzője, jelenlegi NFL szakkommentáror, mikor egy korábbi téves bírói ítéletre hivatkozva 12 védőjátékost küldött a pályára 4−6 (four−six defense) − 4 falember és 6 linebacker alkotja ezt a formációt

50 defense − a korábban egyetemi bajnokságban sokat használt védekezési formáció 5 védekező falemberrel és 2 linebackerrel. Ismert „Oklahoma Defense” néven is. Összetételében nagyon hasonlít a 3−4−re

46 defense − (forty−six defense) a 4−3−as felállás egy változata (4 lineman és 3 linebacker) amiben 3 defensive back (2 cornerback és egy strong safety) a line of scrimmage−en áll. Az egyetlen „szabadon maradt” safety pedig hátul marad. Ezt a formációt Buddy Ryannak köszönhetjük, aminek köszönhetően megnyerte a Chicago Bears a XX. Super Bowlt 1985−ben. Nem keverendő össze a four−six védekezéssel

Böngésző: Firefox
Felbontás: 1024*768+