Amerikai futball

Az amerikai futballban használt labda ovális alakú, egyik oldalán nagy méretű fűzővel.

Az amerikai futball − vagy ahogy az USA−ban és Kanadában hívják: futball − egy csapatjáték. A játék célja, hogy a labdát az ellenfél end zone−jába vigyük és ezzel pontokat szerezzünk. A labdát lehet hordani, dobni vagy passzolni. Pontot többféleképpen lehet szerezni; a labda gólvonal mögé vitelével, a gólvonalon áthaladt csapattársnak való passzal vagy kapura rúgással. A játékot az nyeri, aki a megszabott időn belül a legtöbb pontot szerzi.

Az Amerikai Egyesült Államokon kívül az amerikai futball névvel különböztetik meg a hagyományos futballtól, amit ott soccernek neveznek, vagy a rögbitől. Az amerikai futball a 19. század végén alakult ki a rögbiből. Az arena football az amerikai futball egyik változata, ez úgy viszonyul az amerikai futballhoz, mint a futsal (teremfoci) a labdarúgáshoz: ugyanaz a játék, teremben (arénában), nagyobb irammal, több ponttal. A kanadai futball szorosan kapcsolódik az amerikai futballhoz, igaz pár fontos pontban el is tér attól.

A pálya

PályaA számok a közelebbi end zone−tól való távolságot mutatják yard−ban.

A pályát gyakran hívják vasrácsnak („gridiron”), mivel a pályán lévő jelzések hasonlatosak a grillsütő rácsához.

A játék egy 120 yard (110 méter) hosszú és 53 1/3 yard (49 méter) széles, téglalap alakú pályán zajlik. A hosszanti szélen lévő vonalak az oldalvonalak, a rövid szélen lévő oldalvonalak az end line−ok. A pálya két végén a goal line−ok vannak, amelyek egy 100 yard hosszú pályarészt fognak közre. Pontot szerezni az end zone−nak nevezett, 10 yard széles területen lehet, amely a goal line−tól az end line−ig tart.

A pályát a goal line−tól a félpályáig (50 yard) az úgynevezett yard line−ok osztják 5 yardnyi részekre, akárcsak a rögbiben. Az oldalvonalakkal párhuzamosan két vonal található, ezek a hash mark−ok. A labda minden játék kezdésekor e hash mark−ok között kell elhelyezkedjen.

Az end zone mögött található a 18,5 yard széles kapu (goal post vagy upright), amelynek alsó része 10 yard magasan kezdődik. A sikeres rúgás feltétele az, hogy a labda efölé a 10 yard magas keresztrúd fölé és a kapufák közé kerüljön. Biztonsági okokból a kaput tartó póznák egy szivacsos anyaggal vannak körülvéve, elkerülendő a velük való ütközésből eredő sérüléseket.

Minden csapat egyszerre 11 játékossal vesz részt a pályán zajló játékban. A csapat összeállítása minden időkérésnél vagy szünetben változtatható, tetszőleges számú cserével. A csapatok három elkülönített csoportra vannak osztva, ezek: Offense Team (támadó), a Defense Team (védekező) és a Special Team (különleges csapat). Az NFL−ben egy csapat 53 játékossal rendelkezik összesen, és általában ezek mindegyike pályára lép minden meccsen.

Szabályok

A footballt a pályán lévő két, tizenegy tagú csapat játssza, de a játék sajátosságából adódóan a csapatokat az edzői stábbal együtt közel 70−70 fő alkotja. Mivel a játéknak még nincs kialakult magyar szakzsargonja, a legtöbb dolgot az eredeti angol nevén neveznek itthon is.

A játék célja

Több pontot szerezni, mint az ellenfél. A pontszerzési lehetőségekről lentebb olvashattok majd.

Játékidő

Egy meccs általában négy 15 perces negyedből áll, a második és a harmadik negyed között van a félidő, egyébként a negyedek között csak térfélcsere van. Tehát a csapatok 30−30 percnyi időt játszanak. A középiskolai mérkőzések 4 x 12 percesek. Az előbb leírtak természetesen főleg a sportág hazájában, és a nagyobb bajnokságokban (NFL, college football) érvényesek, a világ más részein, és más bajnokságokban előfordulhatnak eltérő hosszúságú összecsapások. A II. Magyar Bajnokságban (II. Hungarian Bowl) 4 x 12 perces mérkőzéseket rendeznek. A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként fogható fel, bizonyos playek (pl. a játéktéren kívülre kerül a labda, punt) után megáll az óra. Emiatt egy teljes futballmérkőzés akár három óráig is tarthat. Ha a rendes játékidőben döntetlen az állás, akkor hosszabbítás (overtime) következik, ez lényegében egy 5. negyed. Ilyenkor a hirtelen halál szabálya lép életbe, vagyis az első pontot szerző csapat nyer. Ha egyik csapat sem szerez pontot, akkor a mérkőzés döntetlennel ér véget.

Támadások közötti idő

A támadó csapatnak 40 másodperce van a támadás indítására, ha a bíró nem állítja meg az órát. Amennyiben technikai okok miatt (pl. sérülés, büntetés stb.) megállították az órát, akkor a bíró óra−újraindítási jelétől számítva 25 másodperc van a kezdésre. Amennyiben a támadó csapat a támadóidőn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap (Delay of Game).

A játék menete

Egy amerikaifutball−mérkőzés rövid, általában 5−10 másodperces támadóakciók sorozatából épül fel, melyek között 25, illetve bizonyos esetekben 40 másodperc megbeszélési idő van, tehát a játék menete nem folyamatos, ellentétben pl. a rögbivel. A kezdőrúgást (kickoff) követően a fogadó csapat visszafutó embere (kick returner) elviszi a labdát egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat támadóegységének maximum 4 lehetőségből minimum 10 yardot kell előrejuttatnia a labdát. Ha ez sikerül, akkor a támadók first down−t érnek el, vagyis újabb négy lehetőséget az előrejutásra attól a ponttól, ahol az akció véget ért. Ha ez nem sikerül, akkor az ellenfél következik. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad, a másik mindig védekezik. Azt a pontot (egész pontosan a labdára állított, az oldalvonalra merőleges egyenest), ahol a labda van az akció (play) megkezdésekor, line of scrimmage−nek nevezik. A játékosok a line of scrimmage két oldalán állnak fel egymással szemben. Az akciók (kivéve a kezdő−, és a szabadrúgást) a snap−pel kezdődnek. A snap során a center a lábai között átadja a labdát a mögötte álló irányítónak.

Ezután két módon lehet előrejuttatni a labdát. Az egyik a labdával való futás, a másik annak lepasszolása. A futás (rush) az esetek nagy részében handoff−al kezdődik, ez az a mozzanat, amikor a QB átadja a running back−nek a labdát. Az irányító maga is futhat a labdával a snap után. A passzolás az amerikai futballban az esetek túlnyomó többségében előre történik. Előre passzolást egy playben csak egyszer, és csak a line of scrimmage mögül lehet végrehajtani a támadócsapatnak. Oldalra, illetve hátra bármennyiszer, és bárhol lehet passzolni. Ezt nevezik lateralnak, de ez rendkívül ritka, mivel ekkor nagy a labdavesztés kockázata.

Az akciónak akkor van vége, ha a labda „halott” lesz. Ez a következő esetekben fordulhat elő:

  •  a labda a földre kerül, vagy a védekező csapat megállítja annak előrehaladását
  •  egy passz az oldalvonalon, vagy az alapvonalon kimegy a pályáról, illetve földet ér anélkül, hogy elkapták volna. Ilyenkor az előző line of scrimmage−ről indul a következő play
  •  a labda, vagy az azt birtokló játékos elhagyja a pályát (out of bounds)
  •  pontszerzés
  •  bizonyos büntetések esetén akció közben a bírók megállítják a játékot, és a labda halott lesz.

A labdabirtoklás a következő esetekben változik:

  • a támadó csapat nem tud a 4 lehetőségből 10 yardot haladni. Ekkor arról a pontról, ahol a 4. play véget ért, jöhet az eddig védekező csapat. Ennek neve turnover on downs
  •  pontszerzést (Touchdown, vagy Field Goal) követően a pontszerző csapat kezdőrúgás után átadja a labdát a másik csapatnak a
  •  a támadók 4. kísérletre nem próbálják meg a 10 yardot elérni, hanem elrúgják a labdát. Ez a punt. Ez akkor fordul elő, ha nem látnak esélyt a first down elérésére, és sikeres mezőnygólra sincs esély. Mivel a másik csapat így is, úgy is átveszi a labdabirtoklást, az a cél, hogy ezt ne a jelenlegi pontról tegye, hanem a puntolók end zone−jától minél távolabb
  •  a védekező csapat egy tagja elkapja a támadók passzát. Ez az interception. Az elkapás pillanatától megváltozik a birtoklás, és az eddig védekező csapat lesz a támadó, tehát az interceptiont vissza lehet hordani, ideális esetben touchdown is elérhető belőle
  •  a támadó csapat labdát birtokló tagja elejti a labdát. Ez a fumble. Ekkor a labda azé a csapaté lesz, amelynek a tagja a szabad labdát felvette. Az interception−t, és a védelem által megszerzett fumble−t nevezzük közös néven turnover−nek
  •  kihagyott mezőnygólkísérlet. A labda a rúgás pontjáról jár a védekező csapatnak, illetve, ha az 20 yardon belül történt, akkor a 20 yardos vonaltól
  •  a támadó csapat tagját a saját end zone−jában szerelik, vagy kényszerítik ki a pályáról. Ezt nevezik safety−nek. Safety jár abban az esetben is, ha támadócsapat a saját end zone−jában szabálytalankodik. A safety−t szabadrúgás (free kick) követi. Ezt a safety−t elszenvedő csapat hajtja végre a saját 20 yardos vonaláról. Ezt lehet kickoff módjára, vagy punttal csinálni, de szinte kizárólag az utóbbit alkalmazzák. Ekkor nincs snap, az akciót a punter a saját kezében tartott labdával indítja.

Pontszerzési lehetőségek

Touchdown (TD) (6 pont):Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. Touchdownt elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is). Touchdown után a labda a háromyardos vonalra kerül, és innen szerezhet a támadó csapat bónusz pontokat kétféle módon.

Two−point conversion (2 pont): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), touchdown után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a kétyardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a touchdownhoz.

Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pont): Szintén touchdown után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos field goal kísérlet a kapuval szemben.

Field goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezheti. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják, illetve, ha már nincs idő más módon pontot szerezni. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött.

Safety (2 pt): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik vagy kényszerítik ki a pályáról. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Free Kick) is jár. Ez eléggé ritkán fordul elő.

Fontosabb kifejezések

Play: A labdának a földről való elindulása, és halottá válása közti időtartam.

Drive: Támadássorozat, ameddig a támadó csapat birtokolja a labdát.

First Down: Akkor használják, ha egy csapat a neki járó legfeljebb 4 kísérletből eléri a minimális célt, a 10 yardot, ami természetesen lehet több is.

Rushing play: Ha az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát, és ő a földön próbál meg területet nyerni.

Passing play: Ebben az esetben az irányító rövid (10 yardnál rövidebb), vagy hosszú (10 yardnál hosszabb) passzal próbál területet nyerni.

Tackle: A védő(k) által szabályosan végrehajtott szerelés, a támadás megállítása.

Sack: Ez akkor következik be, amikor az irányítót a védő(k) a labdával a kezében állítják meg.

Fumble: Amikor a labdás játékos elejti a labdát. Történhet védői ráhatásra, vagy egyszerű technikai hibából kifolyólag. Alapfeltétel, hogy birtokolni kell a labdát. Nem beszélünk fumble−ről, ha például a fogó nem tudja megfogni a passzt. Az így 'szabaddá' váló labdát bármelyik csapat megszerezheti (a labdát elvesztő is). Elejteni tilos!!!

Fumble lost: Labdaejtés következtében történő labdavesztés. Következménye a támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor touchdown.

Interception (IT): A védőjáték egyik leglátványosabb eleme. Akkor történik, ha védő kaparintja meg a quarterback által előre passzolt labdát. Következménye a támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor touchdown.

Punt: Általában akkor kerül rá sor, ha az edző úgy ítéli meg három kísérlet után, hogy nincs esély a first down−ra vagy a field goal−ra, és inkább az önkéntes támadási jog átadást választják. A játék során a támadócsapat rúgója a lehető legmesszebb próbálja rúgni a labdát. Ha az alapvonalon megy ki a labda, a másik csapat a 20 yardos vonaláról kezdheti meg a támadását.

Punt return: A punt során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni, hasonló módon, mint kickoff után. Ha a visszahordó játékos úgy látja, hogy nincs esélye visszafutásra, mert a rúgó csapat tagjai túl közel lesznek hozzá az elkapás pillanatában, és nem akar egy fumblet megkockáztatni, keze felemelésével az elkapás előtt kérhet ún. fair catch−t. Ekkor nem hordhatja vissza a labdát, viszont őt sem támadhatják, az akció onnan indul, ahol elkapta a labdát.

Kickoff: Kezdőrúgás. A két félidő elején, és touchdown vagy Field Goal után.

Kickoff return: A kickoff során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni.

Touchback: Amikor a játékos a labdát a saját end zone−ban szerzi meg, és letérdel vele, akkor van touchback. Ilyenkor a támadás a 20 yardos vonalról indul. (Pl. Kickoff, punt, Interception, fumble után lehetséges).

Free kick: Safety után az azt elszenvedő csapat hajtja végre a 20 yardos vonaláról. Lehet punt, ilyenkor a punter a saját kezéből rúgja el a labdát (nem snap után, mint a „sima” puntnál), illetve pontrúgás (placekick) is.

Challenge: Az edzőknek (Head Coach) egy félidőben kétszer van lehetőségük a bírói ítélet felülvizsgálatát kérni. Nem kérhetnek Challenge−et az első és második félidő utolsó 2 percében. Ellenben a bírók ezen időszakban minden vitás és/vagy vitatható esetet automatikusan visszanéznek. A Challenge kérését egy piros kendő pályára való bedobásával jelzik az edzők. Ilyenkor a vezető bíró egy külön az erre a célra felállított tv−n többféle kameraállásból visszanézi a vitás szituációt. Ha nincs igazuk, akkor elveszítenek egy időkérést (Timeout), ha igazuk van, akkor a bírók felülbírálják a saját ítéletüket és a Challenge−t kérő csapat edzőjének adnak igazat. Fontos, hogy a bírók csupán megdönthetetlen bizonyíték birtokában másítják meg ítéletüket.

Timeout: Időkérés. Egy csapatnak félidőnként 3 időkérésre van módja (az időkérés alatt a játékidő áll).

Szabálytalanságok és a büntetések

A pályán lévő 7 bíró, ha szabálytalanságot lát, akkor eldobja a sárga kendőt. Az alábbiakban néhány fontos szabálytalanságot, és az alkalmazott büntetés mértékét ismertetem.

Fontos, hogy a büntetés minden esetben területvesztéssel jár!!!

False start: A támadóegységből valaki a labda megindulása előtt bemozdul. Büntetés: 5 yard.

Offside: A védőegységből valaki a labda megindulása előtt bemozdul. Büntetés: 5 yard.

Offensive holding: Egy Play során a támadó egység valamely tagja szabálytalan blokkolással segíti a labdás embert. Büntetés: 10 yard.

Defensive holding: Egy Play során a védő egység valamely tagja szabálytalan blokkolást hajt végre, nem feltétlenül a labdás emberen. A büntetés automatikusan First Down a támadó egységnek, és még plusz 10 yard−ot mehetnek előre.

Offensive / Defensive Pass Interference: Passz esetén a fogadó játékost előbb támadja a védője, illetve a védővel szemben szabálytalankodik a fogó, mint hogy a labdát megkapná. A támadó hibájánál 15 yard a büntetés, a védő szabálytalankodása esetén a szabálytalanság helyéről indulhat a támadásban lévő csapat automatikusan First Down−nal.

Running into / Roughing the Passer, Kicker: A passz vagy rúgás utáni szándékos támadása a passzolónak vagy rúgónak. Büntetés: 5, illetve súlyosabb esetekben 15 yard.

Facemask: Az ellenfél arcmaszkjába (rácsba) való kapaszkodás. Büntetés: 5, illetve súlyosabb esetekben 15 yard.

Delay of Game: A támadó csapat, ha nem sikerül elindítania a támadást a megadott támadó idő alatt, büntetést kap. Büntetés: 5 yard.

A csapatok pályán lévő kezdő tizenegyének a legjellemzőbb felállása

Támadó egység (Offense Team):

  • 1 fő − irányító (Quarterback − QB)
  •  5 fő − támadófal (Offensive Line − OL)
  •  1 fő − fogó−blokkoló (Tight End − TE)
  •  1 fő − futó (Running Back − RB)
  •  1 fő − futó−blokkoló (Full Back − FB)
  •  2 fő − fogó (Wide Receiver − WR)

Védekező egység (Defense Team):

  • 4 fő − védőfal (Defensive Line − DL)
  •  3 fő − középső védő (Linebacker − LB)
  •  2 fő − szélső védő (Cornerback − CB)
  •  1 fő − elősöprögető (Strong Safety − S)
  •  1 fő − söprögető (Free Safety − FS)

Játékosok

Offense:

  • QB (quarterback)
  •  RB (running back)
  •  FB (fullback)
  •  WR (wide receiver)
  •  TE (tight end)
  •  C (center)
  •  G (guard)
  •  T (offensive tackle, tackles, right tackle, left tackle,)

Defense:

  • NT (nose tackle)
  •  DT (defensive tackle)
  •  DE (defensive end)
  •  LB (linebacker)
  •  CB (cornerback)
  •  SS (strong safety)
  •  FS (free safety)

Special Teams:

  • K (kicker)
  •  P (punter)
  •  KR/PR (kick returner/punt returner)
  •  H (holder)
  •  LS (long snapper)

A támadóegység (Offense Team) játékosai

Quarterback

A quarterback (rövidítve QB) az amerikai futballban egy pozíció a támadócsapatban. Magyar neve irányító, mivel ő a támadók vezére, "karmestere". Ő az, aki tudatja a támadócsapat tagjával az ún. huddle−ben − ez a snap előtti 25 illetve 40 mp−es megbeszélést jelenti − a következő play−t (akciót).

Az angol név a skót rögbiből ered, ahol a „quarter − negyed” szó a játékos pozícióját jelezte a csatárok mögött. Ugyanígy fennmaradtak a halfback, és fullback kifejezések is, noha a back előtti jelölés már régóta nem tükrözi az ezen a poszton játszó játékosok tényleges pozícióját az amerikai fociban.

Szerepköre

A támadójátékok túlnyomó részében az irányító a center mögött állva fogadja a labdát, ez a snap. Két fő módja van a snap fogadásának, a „sima”, amikor közvetlenül a center mögött állva kézből kézbe kapja a labdát, illetve a „shotgun”, amikor néhány yardra a center mögött állva várja azt, és a center a kezébe hajítja. Ritkán ugyan, de előfordulnak úgynevezett „direct snap” play−ek is, amikor nem a QB kapja a labdát, hanem egy másik, a line of scrimmage mögött tartózkodó játékos.

A snap megtörténte után 3 lehetősége van az irányítónak: passzolja egy érvényes elkapónak (a támadófal 5 játékosa nem kaphat el előrepasszt), átadja egy running backnek (ez a handoff), vagy maga indulhat meg a labdával. Természetesen, ha a snap után kellene improvizálni, hogy melyiket válassza, akkor abból hatalmas káosz lenne, így minden esetben a snap előtt meghatározzák, hogy mi fog történni. Ez szinte minden esetben a támadó koordinátor, vagy ha ilyen nincs, a főedző dolga, aki a pálya széléről követi az eseményeket. Ők tudatják az irányítóval a választott play−t, aki továbbítja azt a többieknek. Alacsonyabb szinten létezik az úgynevezett "option" támadótaktikák, amelyek során a snap után az irányító nem dönt azonnal, hogy mit csinál, hanem mozgás közben a védelmet figyelve választhat, hogy átadja egy futónak, passzol, vagy ő fut. Ehhez a fajta stratégiához rendkívül atlétikus QB kell, és a gyakori futások miatti sok kapott ütés okán az NFL−ben ezt nem alkalmazzák − legfeljebb valamiféle hibrid formában, de semmiképpen sem ez a fő irányvonal − az irányítók óvása érdekében.

Az irányítók legfontosabb képessége természetesen a passzolási erejük, és pontosságuk, de az NFL−ben, és az egyetemi futballban az utóbbi időkben elterjedt kifinomult védekezési stratégiák miatt az is egyre fontosabbá vált, hogy mobilis legyen egy irányító, azaz szükség esetén maga induljon meg a labdával. Ez egyben elég kockázatos is, hiszen az irányítók nem olyan robosztus felépítésűek, mint a futójátékosok, ezért a sérülés veszélye is magas, és egy QB kiesése nagy vérveszteség. Az olyan irányítókat, akik egyaránt képesek jól passzolni, és futni is, nevezik "dual−threat" (kb. kettős fenyegetés) QB−nak. Az ő ellentéteik a "pocket passer" QB−k, akik a támadófal által kialakított ún. "zsebben" maradva dobálják a passzaikat, és csak ritkán próbálják meg maguk előrejuttatni a labdát. Természetesen ez a skála két szélét jelenti, a legtöbb QB átmenetet képvisel a két játékstílus között. Átlagos méreteik: 185−198 cm, 90−110 kg.

Running back

A futójátékos, használják még rá a halfback, és a tailback kifejezést. A futóplayek döntő hányadában ő vesz részt, céljuk a labda minél tovább való hordása. Ha passing play van, akkor szerepe lehet a blokkolás, illetve az elkapás is. Előfordulhat ritkán, hogy a quarterback helyett a running back passzol. Általában egyszerre egy running back van a pályán, de léteznek ún. full house formációk, amikor 4 back van a támadó csapatban a pályán: a quarterback, 2 running back, és 1 fullback. Átlagos méreteik: 175−185, 85−105 kg.

Fullback

A fullback régebben kb. fele−fele arányban volt futó, és blokkoló játékos, de a játék átalakulásával egyre inkább blokkolásra korlátozódik a szerepköre, ennek megfelelően nagyobb, erősebb játékosok, mint a halfbackek. Gyakran vetik be őket az ún „short−yardage situationokben”, amikor csak néhány yardot, esetleg inchet kell haladni. Ilyenkor több hasznát veszik az erőnek, mint a sebességnek. Átlagos méreteik: 175−185 cm, 100−120 kg.

Wide receiver

Ők a quarterback első számú célpontjai passzjátéknál. A WR−ek a leggyorsabb játékosok közé tartoznak. Ritkán futásra is használják őket, ezek az ún. „reverse”, és „end−around” playek. Az előző abban különbözik a másodiktól, hogy a quarterback először átadja a labdát a running backnek, mintha „sima” futás volna, majd az leadja a labdát a vele szembefutó wide receivernek. Az end−around playeknél az irányító közvetlenül a receivernek adja át a labdát. Előfordul az is rendkívüli esetekben, hogy maga a receiver passzol. Átlagos méreteik: 180−195 cm, 80−100 kg.

Tight end

A tight end egyfajta „hibrid” pozíció, átmenetnek tekinthető a falemberek, és a wide receiverek között. Nagyobb termetű, mint a wide receiver, kisebb, mint egy falember, több funkcióra is használható. A tight endek a támadófal szélén helyezkednek el, valamelyik offensive tackle mellett. Azt az oldalt, ahol a tight end van, „strong−side”−nak, a másikat „weak−side”−nak nevezik. A tight endek szerepe az edzői filozófiától függ. Elsődleges szerepük a blokkolás. Ilyenkor feladatuk a fullbackkel együtt az, hogy, a futójátékosnak nyissanak egy lyukat (belső futás esetén), vagy minél tovább lekössék a védelem játékosait. Gyakran használják passzok elkapására is, mint a wide receivereket, ha a csapat passing play−t játszik. Nem egyszer előfordul, hogy a tight endek a vezető elkapók a csapatban. Átlagos méreteik: 185−205 cm, 110−130 kg.

A támadófal (Offensive Line) játékosai

A támadófalban találhatók a legnagyobb, és legerősebb tagjai az offense−nek, nem ritkák a 140−150 kilogrammos játékosok. Feladatuk kizárólagosan a blokkolás, a közfelfogással szemben a támadó csapat legfontosabb része. Azt az 5 embert nevezik Offensive line−nak, akik a labda kiindulási vonalán (line of scrimmage) állnak legközelebb a labdához. 5 nagytermetű és súlyú játékos, akiknek a célja futójátékos előtti blokkolás, illetve az irányító megvédése a rátámadó védőktől. A labdát nem lehet nekik passzolni.

Center

Fontos szerep, az offensive line központi alakja. Ő az, aki a labdát tartja, aztán a lábai közt hátraadja/dobja a QB−nek. Figyel a védekező játékosok mozgásaira és leadja az információt a QB−nek, illetve a fal többi tagjának. A snap után blokkolnia kell, amit, és akit csak lehet, passzjátéknál az irányítót kell megvédenie, míg futójátéknál a running backtől kell távol tartania a defense tagjait. Átlagos méreteik: 185−200 cm, 130−150 kg.

Guard

A center két oldalán álló hasonlóan nagydarab blokkoló játékosok. Oldaltól függően beszélünk left guardról, illetve right guardról. A feladatuk kettős, egyrészt feltartani a rájuk rohamozó védőket és megóvni a QB−t a ledöntéstől, másrészt ha running play−t játszik a csapat, és a RB belül próbál meg futni, akkor lyukat kell nyitni a védőfalon. A playekben előre meg van határozva, hogy hol kell ezt a lyukat „megnyitni”, innen próbálják meg a védőket eltávolítani. Gyakran „takarítanak” a futó előtt rohanva, a running backre rontó játékosokat próbálják távol tartani tőle. A guardoknak szabály tiltja a passzok elkapását, kivéve, ha azt már valaki megérintette. Átlagos méreteik: 185−200 cm, 135−160 kg.

Offensive Tackle

A támadófal legméretesebb „egyedei”. A guardok külső oldalán foglalnak helyet, értelemszerűen kettő van belőlük is. A védőfal szélső játékosai, esetleg a TE állhat mellettük. A feladatuk megakadályozni, hogy oldalról bárki is mögéjük kerüljön és a QB−t ledöntse, valamint lyukat nyitni a védőfalban a futójátékos számára. Általában a defensive endek elleni védekezés a feladatuk. Érdekes, hogy a bal, és jobb oldali tackle−k nem teljesen azonos szerepkört töltenek be. Általában a left tackle a jobb passzvédekező, ami azt jelenti, hogy jobban tudja kezelni a quarterbacket fenyegető „pass−rusht”, és a blitzeket. Ez azért a bal oldali tackle erőssége, mert az általában jobbkezes irányítóknak a bal oldal „holttér”, nem látják az onnan rájuk leselkedő veszélyt. A right tackle a jobb futóblokkoló, mivel a futások nagy része a strong−side felé irányul, ahol a tight end is van, és ez általában a jobb oldal. Általában magas és nagy súlyú játékosok játszanak tackle pozícióban. Átlagos méreteik: 188−200 cm, 135−170 kg.

A védekező egység (Defense Team) játékosai

Attól függően, hogy milyen védelmi felállása van a csapatnak (3−4, 4−3, nickel stb.) a pozíciók változhatnak és nem biztos, hogy mindig minden pozíció be van töltve.

Nose tackle, Nose guard

A 3−4 defense alapköve, amikor 3 linemen, és 4 linebacker alkotja az első két védősort. Ezt a fajta védelmet manapság csak néhány csapat alkalmazza. Az 5 falemberes formációkban (goal−line) is ő van a fal közepén. A nose tackle a center „orra” előtt áll, innen a neve. Fő feladata nem a futók blokkolása, hanem az, hogy minél több embert kössön le a támadófalból, így adva lehetőséget az inside linebackereknek a labdavivő játékos akadálytalan szerelésére. A másik szerepe az, hogy ne engedje magát elmozdítani a helyéről, ezért az NT−k jellemzően nem túl magas 170−190cm, viszont kifejezetten nehéz 150−160kg játékosok.

Defensive Tackle

Kettő van belőlük, és gyakorlatilag szemben állnak a guardokkal. Ők a védelemben a legnagyobb, és legerősebb játékosok. A 4−3−defense−ben alkalmazzák őket (4 linemen, 3 linebacker). A feladatuk ugyanaz, mint amit a nose tackle csinál: blokkolni az offensive line−t, minél többjüket lekötni. Ha pass play van, céljuk átgyűrni magukat a támadófalon, és a quarterbackre rohanni, ideális esetben a földre vinni (sack). Ennek egyik specialistája Warren Sapp, aki a sokat sejtető „QB Killa” becenévre hallgat. Néha zónavédekezés esetén kiválnak a falból, és ők is zónáznak, ezzel zavarva össze a támadókat. Testalkatuk változatos lehet, de jellemző alapkövetelmény a 140 kg körüli testsúly. Magasságbeli kritérium nincsen, de persze itt is a "minél nagyobb annál jobb" elv érvényesül.

Defensive end

Szintén párosan állnak, ők a védőfal szélén foglalnak helyet, az offenzív fal tackle−jeivel szemben. Egyik fő feladatuk körbefutni vagy valahogy kicselezni a velük szemben álló, őket lökdöső falembereket és ledönteni a QB−t. Külső futások esetén is közbe kell avatkozniuk, nem szabad engedniük, hogy bárki a külső oldalukra jusson. A nézők számára látványos játékot nyújtó pozíció tud lenni. Ők a védőfal (relatíve) legkisebb, és leggyorsabb tagjai. Mind erőre, mind sebességre szükségük van, ezért testsúlyuk jellemzően nem túl nagy 120kg körül, magasságuk változatos. Fontos megemlíteni, hogy kifejezetten sok ügyesség kell feladatuk ellátásához, hiszen náluk jóval nagyobb embereket kell legyűrniük, hogy az irányítóhoz jussanak. Ezért is fejlesztenek ki olyan trükköket, amik alapvetően a sebességükre építenek (pl. lepörgés a blokkolókról).

A linebackerek (LB)

A linebackerek, mint arra nevük is enged következtetni, a defensive line mögött foglalnak helyet. A linebackerek a legsokoldalúbb játékosok a defense−ben. Mind a támadófal, mind a defensive backek feladatát ellátják egyidejűleg, ezért nem ritkán a minőségi linebackerek a legjobban fizetett játékosok egy−egy csapatban. Belőlük 3 vagy 4 van, attól függően, hogy milyen a defense felállása. Igazi atléták, magasak 190cm táján, gyorsak, kemények. Ha 3 van, akkor a következő az elnevezésük:

Strong−side linebacker: A strong−side az, ahol a TE foglal helyet, ez általában a jobb oldal (a támadó felől nézve). „Kódneve” Sam. Mivel a futások általában a tight endek oldalára irányulnak, gyakran kell a running backeket szerelniük. Mivel ő a legerősebb linebacker, gyakran ráküldik a quarterbackre, ez a „blitz”.

Middle linebacker: A „Mike” becenevű linebacker a védelem „quarterbackje”. Általában ő dönti el, hogy mit játszik a védelem, illetve ővele tudatják az edzők a playt. Két feladata a futás megállítása, illetve a passznál az emberfogás, vagy zónázás.

Weak−side linebacker: „Will” a leggyorsabb a három linebacker közül, mivel leggyakrabban passz elleni védekezésre használják. Természetesen a futás ellen is védekeznie kell, ha arra kerül a sor. Általában bizonyos keretek közt ugyan, de szabad szerepet kap.

Ha 4 linebacker van, akkor outside, illetve inside linebackerként hivatkoznak rájuk. Ezt a felállást leginkább akkor alkalmazzák, ha az ellenfél gyakrabban passzol. Ilyenkor mindkét külső linebackert alkalmazhatják a „pass rushra”. A két belső linebacker közül az egyik nagyobb, robosztusabb, a futás ellen hasznos, míg a másik gyorsabb, és inkább a passz elleni védekezés az erőssége.

A secondary

A secondary alkotja a védelem leghátsó szakaszát. Feladatuk szinte kizárólag a passz elleni védekezés. A secondaryt alkotó játékosokat összefoglaló néven defensive backeknek is nevezik.

Cornerback

A cornerbackek a védekezőcsapat legkisebb, egyben leggyorsabb játékosai. A cornerbackek, és a wide receiverek pozícióin megkövetelt tulajdonságok nagyban megegyeznek. Fontos eltérés, hogy a cornerbackeknek nagyon gyorsan kell tudniuk hátrafelé szaladni, és a reakcióidejüknek is gyorsabbnak kell lennie, mivel ők nem tudják, hogy az offense milyen playt hívott. A cornerek szinte kizárólagos feladata a wide receivereknek szánt passzok levédekezése. Ezt két fő módon teszik. Az egyik az emberfogásos védekezés (man−to−man), amikor szorosan követik az emberüket. A másik a zónázás, amikor egy adott területet kell őrizniük, és az oda jövő bármely passzt kell lefülelniük. Ha jól végzik a dolgukat és szerencséjük is van, akár el is happolhatják a WR elől a labdát, ez az interception, a védőjáték talán leglátványosabb eleme. Létezik a ritkán alkalmazott cornerback−blitz is, de ez amellett, hogy igen hatásos tud lenni, kétélű fegyver, ugyanis őrizetlenül marad a corner receivere. Termetük nem eget rengető, erejük nem mozdít el hegyeket, de rendkívül mozgékonyak, tartani tudják a lépést a szélvész gyors elkapókkal.

Strong safety

A két safety egyike. Bár általában erősebb és nagyobb termetű, mint a free safety, azért nevezik strong safety−nek, mert leggyakrabban a "strong" oldalon játszik, ott ahol a strong−side linebacker és a TE is foglal helyet. A free safetynél közelebb helyezkedik el a line of scrimmagehez. Fő feladata a tight−end életének megkeserítése. Gyakran besegít azonban a WR−ek fedezésébe is, ha látja, hogy nem a TE felé száll a passz, vagy ha az edző WR elleni védekezést ír elő. Zónavédekezés esetén ők is meghatározott zónát kapnak, ekkor a cornerbackhez hasonló feladatot látnak el. Előfordul, hogy fölküldik őket blitzre, ez gyors SS−sel igen hatásos tud lenni.

Free safety

Gyakran be szokták vonni veszélyesebb WR−ek dupla emberfogásába, de általában a legfontosabb feladata mégis az, hogy a védelem utolsó vonalaként megállítson mindenkit, aki az előző 10 emberen átjutott. Zónavédekezésnél általában a hosszú passzok ellen vetik be, a pálya hátsó részét kell felügyelnie. Gyorsaság, jó kezek, keménység, ösztönösség: ezek mind alapkövetelmények egy első osztályú free safetynél.

4−3 védelem

Napjaink kétségtelenül legnépszerűbb védőalakzata a kilencvenes években terjedt el igazán széles körben az egyre népszerűbbé váló I formation kivédekezésére. A védelem felállása: négy védő falember, három linebacker, két cornerback, két safety. A védőfal és a linebackerek együtesét front seven−nek szokás nevezni, ami egy kettős funkcióval rendelkező egység: egyrészt a futást kell megállítaniuk, másrészt az irányítóra kell nyomást helyezniük. A cornerbackek és safetyk által létrehozott hátsó védőalakulatot secondary−nek hívják, és elsősorban az elkapók levédekezése a feladatuk.

3−4 védelem

Az elnevezés a három falember − négy linebacker megoszlásból ered, és bár régre nyúló története van, napjainkban vesztett népszerűségéből, aminek oka 4−3 felállás elterjedése. A ligából elég kevés csapat használja ezt a védelmet, mivel a falemberei nem teremnek minden bokorban, kivételes felépítés kell ezen pozíciókhoz, de erről később. További gyengéje hogy a futás ellen verhető, hacsak nincsenek kivételesen jó linebackerek a keretben. Hatalmas erőssége viszont a passzvédelem irányító ellen irányuló formája. Ugyanis itt a négy LB miatt sokkal változatosabb blitz−sémák alakíthatók ki, többek között a belső linebackerek is többször siettethetik a QBt mint egy 4−3 védelemben.

A speciális csapat (Special Teams) játékosai

A speciális csapat is tizenegy emberből áll, ők vannak a pályán puntnál, field goal−nál, extra point−nál, kickoff−nál, ilyenkor a támadó és védekező csapatot egyaránt nevezik special teams−nek. Gyakran vannak feltöltve játékosokkal, akik a támadó/védő csapatban is játszanak, de vannak olyanok is, akik csak a special teams−ben játszanak, ők nem meglepő módon az ún. special teamerek. Azért special teams, mert több csapat is létezik (ezeket team−nek/unit−nak nevezik), van field goal−unit, kickoff−team stb... Általában gyors, mozgékony, erős játékosok a special teams tagjai, akiknek jól kell tudni blokkolni, és a másikat a földre vinni, taszítani (főleg kickoff−nál és puntnál fontos ez).

Kicker

A kicker (placekicker) az a játékos, aki a field goal−okat, kezdőrúgásokat (kickoff) és az extra pontokat rúgja, vagyis az olyan rúgószituációkban használatos, mikor a labda a földre van helyezve. Általában egy csapatban egy kicker és egy punter van. A punter/kicker pozíciókat azonban egymás között ritkán vegyítik a profi csapatoknál, ugyanis teljesen különböző technikát követel meg a kétfajta rúgás. Az is előfordul, hogy külön személy végzi a kickoffot, és a mezőnygól−kísérleteket. Az 1960−as évek előtt a rúgók általában szemből futottak neki a labdának, de azóta a labdarúgásból ismert módszer lett az egyeduralkodó, vagyis oldalról futnak neki. Az utolsó szemből nekifutó rugók a 80−as években játszottak. Kistermetű erős lábú játékosok.

Punter

A punter a másik rúgó, aki általában a 4th down esetén megy be a pályára, hogy aztán a kezében tartott labdát rúgja minél messzebb. Szerepük nagyon fontos, hiszen egy−egy jól sikerült punttal akár arra is kényszeríthetik az ellenfelet, hogy a saját 1−yardos vonaláról kezdje meg támadását. Ray Guy, aki a 70−es években az Oakland Raiders tagja volt, rendkívül erős lábbal rendelkezett, nem egy esetben akkorát puntolt, hogy a fedett csarnokokban a tetőbe ütközött a labda. Akkori edzője, a legendás John Madden azt állítja, hogy egyszer látta edzésen 120 (!) yardot puntolni (ez az egész pálya, beleértve a célterületeket is). A kickereknél általában nagyobb termetű játékosok, erősebb lábbal, de nem rúgnak annyira pontosan.

Kick returner/punt returner

Az a játékos, aki egy kick/punt után elkapja a lefelé pottyanó lasztit és megpróbál vele visszafutni, amennyit csak lehet (a meglehetősen ritka, ám legoptimálisabb eset a touchdown). Kistermetű nagyon gyors, és jó irányváltó készséggel rendelkező játékosok. Runningbackek, cornerbackek vagy wide receiverek szoktak kick returnert játszani. Elég ritka az az eset, hogy egy játékost kizárólagosan erre a feladatra használnak, de előfordul ilyen is.

Holder

Az a játékos, aki field goal/extra point esetén elkapja a labdát, és azt lehelyezi a földre a rúgónak. Gyakran a tartalék QB játssza ezt a szerepet, ha ugyanis egy fake FG (kamu field goal) variációt játszanak, fontos szempont, hogy a labdatartó tudja, mit csinál a labdával kezében. A fake FG−t leszámítva viszonylag ritkán kap nagyobb szerepet, de speciális helyzete miatt említést érdemel. Sokszor a punter végzi ezt a munkát.

Long snapper

Különleges center, nevéből is következik, hogy a szerepe a snapek minél gyorsabb, és pontosabb végrehajtása. Erre mezőnygőlkísérletnél, illetve puntnál van szükség, amikor a labdát messzebb kell hajítani, mint normál esetekben, hogy a rúgóknak legyen elég ideje végrehajtani a rúgást. A snap után természetesen részt vesz a blokkolásban, illetve punt után a visszahordás megállításában. A legjobb long snapperek képesek a lábuk közül egész pályáról bedobni egy kosárlabdát a gyűrűbe. Az utóbbi egy−két évtizedben kezdtek el alkalmazni NFL csapatok játékosokat kizárólagosan erre a pozícióra. De általában tight endek játszhatnak longsnappert, mivel a nagy termet kell a blokkoláshoz és a sebesség és erő a visszafutások elleni védekezéshez.

Gunner, Special Teamer

Szerepe kickoff/punt után minél gyorsabban végigrohanni a pályán, és szerelni a KR−t/PR−t. Gyakran dupla blokkot kap. Általában cornerbackeket, és wide receivereket állítanak erre a posztra.

A többi játékosnak kevésbé van ennyire specializált pozíciója, az ő feladatuk futásra, blokkolásra és tackle−re korlátozódik.

Mezszámok általános kiosztása

  • 10 > P, K, QB
  •  20 > QB
  •  20−39 TB, HB, (RB), CB, S
  •  40−49 FB, (RB), S
  •  50−59 LB, alacsonyabb ötvenes szám lehet még a C is.
  •  60−69 OL
  •  70−79 OL, DL
  •  80−89 WR, TE
  •  90−99 DL, (főleg DE)

Hivatalos személyek az amerikai futballban

Az amerikai futballban hivatalos személyeknek (bíróknak) nevezzük azokat, akik a mérkőzés szabályos lebonyolításáért felelősek. Tradicionálisan fekete−fehér csíkos inget viselnek, fehér nadrágot fekete övvel és fekete cipővel.

A profi futballban és a College Football−ban hét bíró felügyel a pályán történő játék szabályosságára.

Az amerikai futball bíróit egységesen referee−nek hívják, de az eltérő feladataik miatt megkülönböztetjük őket Referee, Head Linesman, Line Judge, Umpire, Back Judge, Side Judge, és Field Judge−nak. Mivel a mérkőzés szabályosságáért személyesen a Referee a felelős, ezért őt "főbírónak" is szokás nevezni.

Felszerelés

Síp: a play végét jelzik vele.

Stopperóra: amennyiben időmérési feladat is hárul a bírókra, úgy stopperórát (általában digitális stopperórát) tartanak maguknál, amivel mérhetik a játékidőt, a playek hosszát, az időkéréseket és a negyedek közti szünetet.

Próbálkozás jelző (Down Indicator): a Down Indicator egy speciálisan kialakított csuklókötő, amely egy elasztikus hurokkal van ellátva. A bíró a megfelelő ujját dugja át a hurkon, ezzel mindig tudja, épp hányadik próbálkozás történik a pályán. A mutatóujj az első, a középsőujj a második, a gyűrűs a harmadik és így tovább. Néhány bíró (Umpire) egy második csuklókötőt is használnak, amellyel a labda játékba kerülési helyét jelölik meg aszerint, hogy a labda a hash−marktól mely irányban található. Ez azért fontos, hogy egy incomplete pass esetén a labdát újra a kiindulási pontra tudja helyezni.

Jegyzettömb és toll: a bírók minden fontosabb eseményt − mint a pénzfeldobás (coin toss) eredményét, az időkéréseket és a szabálytalanságokat a saját jegyzettömbjükbe írják. A jegyzettömb papírból, vagy lemosható műanyagból készül, míg a toll egy speciális gömb formájú kupakkal van ellátva, hogy megakadályozza a bírót a sérüléstől.

Sapka: ha egy játékos labda nélkül elhagyja a pályát, a bíró a pályaelhagyás helyét a sapkájával jelöli meg. A sapkát használják akkor is, ha egyszerre nem csak egy szabálytalanságot észlel a pályán, és a zászlót eldobva csak a sapkájával tudja a szabálytalanságot jelezni (egy bíró általában csak egy zászlót tart magánál), ha a bíróval szemben szabálytalankodnak, vagy ha a helyzet megkívánja a hangsúlyosabb jelzést a bíró részéről. Egyes bajnokságokon a sapka használatát a babzsákkal helyettesítik.

Sárga zászló: a pályára dobott sárga zászló jelzi, ha szabálytalanságot észlelt. A zászló nem más, mint egy kis homok− vagy babzsák sárga anyaggal bevonva. Amint a bíró szabálytalanságot észlel, a zászlót a szabálytalanság irányába és lehetőleg a szabálytalanság megtörténtének helyére dobja. A bírók esetenként − többszörös szabálytalanságok esetére − egy második zászlót is tartanak maguknál.

Babzsák: a nem szabálytalanságból származó pontokat jelölhetik vele a pályán. Ilyen például a fumble, vagy a punt helye. Általában fehér, vagy kék színű.

Pozíciók és feladatok

Az NFL−ben és a College Football−ban általában hét hivatalos személy bíráskodik, de minimálisan ötnek mindig a pályán kell lennie.

Referee

A referee (R) más néven vezetőbíró. Ő a döntéshozó minden szituációban. A többi bíró, csak segíti és kiegészíti a munkáját. A pályán a snapnél az irányító mögött körülbelül 10−12 yardra, a pálya közepétől kicsit jobbra (ha az irányító jobb kezes) helyezkedik. Könnyen megkülönböztethető a többi bírától, mivel fehér sapkát visel (a többi bíró feketét).

Feladatai:

  •  büntetések bemondása
  •  törölheti a büntetéseket
  •  megindokolja döntését a büntetett csapat kapitányának
  •  elmagyarázza a büntetett csapat vezetőedzőjének, hogy milyen szabálytalanság elkövetéséért és melyik játékosa miatt kapott büntetést a csapata
  •  figyeli az irányítót és közvetlen környezetét, hogy követnek−e el szabálytalanságot. Miután az irányító megválik a labdától, figyelmét a hátsó területek felé fordítja. A futót figyeli és a mögötte történő kontaktusokat
  •  ellenőrzi a snap szabályosságát
  •  figyeli az offensive backek szabályos mozgását a play megkezdése előtt (motion)
  •  figyeli a szabálytalan blokkokat az irányító közelében
  •  eldönti, hogy szükséges−e behozni a yardtávolságot lemérő rudakat, és lemérni a labda helyét
  •  ha szükséges meghatározza a labda végső pozícióját
  •  bemondja a negyedek végét, az időkérést, szabálytalanságokat, és a two minute warningot
  •  rúgó szituációkban az ő feladata a rúgó figyelemmel kísérése.

Umpire

Az umpire (U) figyeli a falemberek szabályos mozgását, a védekező csapat jelzéseit, és azt, hogy a labda áthaladt−e a neutrális zónán. Nézi a "snap" szabályosságát, megszámolja a támadó játékosokat, és ő méri ki a büntetéseket. Ő helyezi mindig "készre" a labdát. Az "umpire" általában a védők mögött, a LOS−tól 7 yardra helyezkedik.

Feladatai:

  • ellenőrzi a játékosok felszerelését
  •  ellenőrzi, hogy a támadó csapatban 11 embernél nincs−e több a pályán
  •  figyeli, hogy nem történik e szabálytalanság a line of scrimmage−en. Főként az offensive holdingra, a passzkísérlet esetén az illegális pályarészre (a scrimmage line előtt 2 yardnál nagyobb távolságra), valamint előrefutó támadó falemberekre figyel
  •  segíti a Főbíró döntését a labdabirtoklási kérdésekben (pl: incomplete pass, fumble)
  •  figyel az esetleges false startra
  •  passzjátéknál figyeli, hogy nem történik−e szabálytalan blokkolás a receiverek környezetében
  •  rögzíti az időkéréseket
  •  rögzíti a szerzett pontokat
  •  rögzíti a pénzfeldobás nyertesét
  •  szárazra törli a labdát a playek között esős időben.

Head Linesman

A linesman (H vagy HL) felelős a down−jelző és a kísérlet−jelző használatáért. Ő irányítja a chain crew−t. A kísérlet−jelző tábla jelöli a labda kiinduló helyzetét, a down−jelző két vége pedig az első támadás indulási helyét, ill. a first−down helyét. Általában az oldalvonal és a LOS kereszteződésében áll, a közvetítőállással / lelátóval szemben.

Feladatai:

  • figyel az esetleges offside−ra
  •  figyeli a saját oldalán, hogy a labdás játékos, illetve a labda, hol hagyja el a pályát
  •  felügyeli a chain crewt
  •  megállapítja a yard távolságot lemérő rudak pontos helyét, ő jelöli ki a kezdőpontot, ahonnan a 10 yardot számítják első próbálkozás esetén
  •  visszafogja azokat a játékosokat, akik a sípszó után is tovább támadnának
  •  szemmel tartja a receivereket a saját oldalán, míg el nem hagyják a scrimmage linetól számított kb. 7 yardot
  •  figyel az intentional groundingra
  •  figyel a középső és a saját oldala felé történő futásokra
  •  figyel az illegal motion, illegal shifts, illegal use of hands, illegal men downfield szabálytalanságokra.

Line Judge

A line judge (L vagy LJ) bíráskodik a neutrális zóna felett. Általában az oldalvonal és a LOS kereszteződésében áll, a Linesman−el szemben.

Feladatai:

  •  segíti a Fő vonalbíró döntését az illegal motion, illegal shifts esetekben
  •  segíti a Mezőnybíró döntését a pass interference és a holding esetekben
  •  jelzi a false startot a Főbírónak
  •  figyeli az receivereket a saját oldalán, míg el nem hagyják a scrimmage linetól számított kb. 7 yardot
  •  figyeli, hogy az irányító passz előtt nem lépi e át a line of scrimmage−t
  •  jelzi az intentional groundingot
  •  kickoff−nál figyeli, hogy a rúgó csapatból senki nem hagyja e el a rúgó vonalát a rúgásig, és a rúgás után is figyeli a rúgó csapat játékosait
  • figyeli a támadófal játékosait, hogy puntnál nem indulnak−e túl korán
  •  ellenőrzi az óra kezelését a mérkőzésen
  •  ellenőrzi a cseréket a saját oldalán.

Field Judge

A field judge (F vagy FJ) felelőssége a jogosult „receiver”−ek, a passzok és a rúgások felügyelete a saját oldalán. Számolja a védőket, figyeli a passzt. Kb. 15 yard távolságra helyezkedik a védők oldalán az oldalvonalon, a tudósítóállások oldalán.

Feladatai:

  •  figyeli az órát és jelzi, ha késve indítja el a játékot a támadó csapat (Delay of the game)
  •  ellenőrzi, hogy a védekező csapatban 11 játékosnál nincs e több a pályán
  •  figyeli a védekező csapat End Zoneját
  •  figyeli a receivereket a saját oldalán
  •  figyeli az elkapások szabályosságát és a pass interference büntetéseket a saját oldalán
  •  megjelöli azt a pontot, ahol a labda, vagy a labdás játékos elhagyta az oldalvonalat, a saját oldalán
  •  figyeli a közelében történő szabálytalan blokkokat, térd alatti ütközéseket, és a hátulról történő szabálytalan lökéseket
  •  figyel a holdingra a pálya felé eső részén.

Side Judge

A side judge (S vagy SJ) felelőssége a jogosult „receiver”−ek, a passzok és a rúgások felügyelete a saját oldalán. Számolja a védőket, figyeli a passzt. Kb. 15 yard távolságra helyezkedik a védők oldalán az oldalvonalon, a tudósítóállásokkal szemben. Vagy ő, vagy a "back judge" kezeli a játékórát.

Feladatai:

  •  ellenőrzi, hogy a védekező csapatban 11 játékosnál nincs e több a pályán
  •  figyeli a receivereket a saját oldalán
  •  megjelöli azt a pontot, ahol a labda, vagy a labdás játékos elhagyta az oldalvonalat, a saját oldalán
  •  figyeli a közelében történő szabálytalan blokkokat, térd alatti ütközéseket, és a hátulról történő szabálytalan lökéseket
  •  figyel a holdingra a pálya felé eső részén
  •  figyeli az elkapások szabályosságát és a pass interference büntetéseket.

Back Judge

A back judge (B vagy BJ) a neutrális zóna előtt körülbelül 20−25 yardra helyezkedik a védők mögött. Az oldalirányú pozícióját az határozza meg, hogy a „field judge” és a „side judge”” hogyan helyezkedik. Ha nincs "back judge" akkor a "referee" méri a 25 mp−es időt.

Feladatai:

  •  ellenőrzi, hogy a védekező csapatban 11 játékosnál nincs e több a pályán
  •  figyel a Tight Endre az általa elkövetett és a vele szemben elkövetett szabálytalan blokkokra
  •  figyel a holdingra a saját oldalán
  •  figyeli a receivereket a saját oldalán
  •  figyeli a Mezőnybíró és a Hátsó segéd−vonalbíró közötti területet
  •  figyeli az elkapások szabályosságát és a pass interference büntetéseket
  •  visszafutásoknál figyel a szabálytalan blokkokra, lökésekre, térd alatti ütközésekre
  •  field Goalnál (a Hátsó segéd−vonalbíróval közösen) a villa alatt áll és ellenőrzi, hogy érvényes−e a rúgási kísérlet.

Bírói jelzések

Karjelzések 1 Karjelzések 2

Az itt szereplő sorszámozás megfelel a képeken látható számozással.

1. Labda kész a játékra

2. Óra indul / óra folyamatosan megy

3. Időkérés

4. TV/Radio időkérés (Mo.−n nem használják)

5. Touchdown / Mezőnygól / Point(s) after touchdown

6. Safety

7. Halott labda / Touchback

8. First down

9. Kísérletvesztés

10. Sikertelen előrepassz / Büntetés törölve

11. Előrepassz / rúgás szabálytalan érintése

12. Véletlen sípszó

13. Zászló visszavonása

14. Negyed vége

15. Oldalvonal figyelmeztetés

16. Bírói időkérés

17. Elkaphatatlan labda

18. Offside

19. False start / Illegális formáció / Encroachment

20. Illegális váltás − 2 kézzel / Illegális motion − 1 kézzel

21. 25 mp túllépése

22. Szabálytalan csere

23. Hiányos védőfelszerelés

24. Illegális sisakhasználat

27. Sportszerűtlen viselkedés

28. Illegális résztvevő

29. Oldalvonal zavarás

30. Rúgó / holder bántalmazása

31. Szabálytalan fejelés / rúgás

32. Szabálytalan "fair catch" jelzés

33. Pass interference / Kick catching interference

34. Passzoló bántalmazása

35. Szabálytalan passz / előre átadás

36. Intentional grounding (Szándékos labdaeldobás sack elkerülésére)

37. Ineligible downfield on pass (falember előremozgása passznál)

38. Személyi hiba

39. Clipping (szabálytalan mélyblokk)

40. Blocking below waist / Illegal block (szabálytalan blokk)

41. Chop block

42. Holding / Illegal use of hands/arms (Visszahúzás, szabálytalan kézhasználat)

43. Interlocked blocking / Illegal block in the back (NCAA)

44. Futó segítése

45. Face mask (Sisakrács rántás)

46. Gáncsolás

47. Player disqualification (Játékos kiállítása)

Böngésző: Firefox
Felbontás: 1024*768+